پامپئو مدعی حمایت آمریکا از سیاست خارجی عراق شد

پامپئو مدعی حمایت آمریکا از سیاست خارجی عراق شد
يکشنبه 15 ارديبهشت 1398 - 01:04

یک روز پس از سفر اروپایی نخست وزیر عراق، وزیر امور خارجه آمریکا درتماس تلفنی با وی، مدعی حمایت واشنگتن از سیاست خارجی بغداد شد.

العالم-آمریکا

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، گفت و گو کرد.

نخست وزیر عراق در این گفت و گو در خصوص نتایج سفر اروپایی خود و همچنین موضوعات مشترک میان بغداد و واشنگتن سخن گفت و از تمایل کشورش برای انتقال فناوری و تجارب علمی از آمریکا خبر داد.

کمک به افزایش فرصت های شغلی، توسعه بخش های حیاتی عراق و اهمیت افزایش دفتر نخست وزیری عراق، تلاش دو طرف برای به نتیجه رساندن مذاکرات جاری و امضای توافق با شرکت اکسون موبیل برای توسعه بخش نفت و گاز عراق از دیگر محورهای مورد تاکید عبدالمهدی در این گفت و گوی تلفنی اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز مدعی حمایت واشنگتن از دولت عراق و سیاست خارجی آن شد.

وی مشخص نکرد این سخن چه نسبتی با فشارهای فزاینده ماههای اخیر واشنگتن به بغداد در خصوص تضعیف یا تقویت روابط عراق با برخی کشورهای همسایه همسو و غیر همسوی با سیاست های واشنگتن دارد.

پمپئو همچنین ادعا کرد که آمریکا از تقویت جایگاه و نقش منطقه ای عراق و نیز تقویت همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور استقبال می کند.

نخست وزیر عراق با تقدم سفر خود به آلمان و فرانسه دو ستون اصلی اتحادیه اروپا بر سفر به آمریکا، نشان داد که برغم تمایل و فشارهای آمریکا، بشدت با ورود به قطب بندی های منطقه ای و بین المللی مخالفت است و در روابط خارجی خود نیز دنبال چند جانبه گرایی و تقویت روابط و همکاری با همه طرف هاست.

به باور برخی کارشناسان در حالی که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا همچنان در انتظار سفر عبدالمهدی به واشنگتن است، اما نخست وزیر عراق با تاخیر این سفر، اولویت را به اروپا خصوصا دو وزنه مهم اتحادیه اروپا یعنی آلمان و فرانسه داد تا به نوعی این دو قدرت اقتصادی اروپا را قبل از سفر به آمریکا، وارد عراق کرده باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها