سی آی ای: هم‌قطاران خاشقچی در معرض تهدید عربستان قرار دارند

سی آی ای: هم‌قطاران خاشقچی در معرض تهدید عربستان قرار دارند
جمعه 20 ارديبهشت 1398 - 08:58

مجله آمریکایی تایم در گزارشی اعلام کرد که آژانس اطلاعات مرکزی (سی آی ای) و شماری از دستگاه های امنیتی به دوستان و همکاران جمال خاشقچی هشدار داده است که در صورت تداوم تلاش هایشان در راستای حمایت از برقراری دموکراسی در عربستان، جان خود و خانواده هایشان در خطر خواهد بود و مورد هدف حملات انتقام جویانه عربستان قرار خواهند گرفت.

العالم - عربستان سعودی

از میان اشخاصی که طی هفته های گذشته سی آی ای در زمینه تهدیدات عربستان به آنها هشدار داده است، ایاد بغدادی، فعال فلسطینی مقیم نروژ، عمر عبدالعزیز مخالف رژیم آل سعود مقیم کانادا و یک شخص دیگر که خواسته نامش فاش نشود مقیم آمریکا سه نفر از فعالان و مدافعان دموکراسی و حقوق بشر در عربستان هستند که سی آ ای به آنها درخصوص در خطر بودن جان خودشان و خانواده هایشان هشدار داده است.

این سه فعال حقوقی از نزدیک با جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد آل سعود که سال گذشته توسط عوامل این رژیم در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است، در ارتباط بوده و در زمینه حمایت از طرح های رسانه ای و حقوقی در برقراری دموکراسی در عربستان با خاشقچی همکاری می کردند.

ایاد بغدادی، نویسنده و فعال حقوق بشری فلسطینی، در پی دریافت تهدیدهایی از سوی مقامات عربستان در گفت وگو با شبکه ی الجزیره درخصوص خانواده اش ابراز نگرانی کرد.

بغدادی تاکید کرد که نمی تواند به طور مستقیم با خانواده اش تماس بگیرد.

بغدادی افزود: حدود دو هفته پیش از وجود این تهدید آگاه شده و تاکنون درحال بررسی پیامدهای رسانه ای کردن موضوع بوده است.

وی خاطر نشان کرد، پس از رایزنی با مقامات نروژ تصمیم به ظاهر شدن در برابر رسانه ها گرفته است.

او تاکید کرد که اخیرا درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان فعالیت می کرده است.

روزنامه گاردین پیشتر از هشدار سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا به نروژ درباره ی خطری احتمالی از عربستان ضد این پناهنده خبر داده بود.

به نوشته گاردین نیروهای امنیتی نروژ 25 آوریل گذشته بغدادی را به مکان امنی منتقل و به وی اعلام کردند که در معرض خطر احتمالی نامشخص از سوی عربستان قرار دارد.

بغدادی در تماس تلفنی با گاردین گفته بود، مقامات نروژ به وی اعلام کرده اند که این تهدید را جدی تلقی می کنند.

گاردین اما نوشت که با سفارت عربستان در واشنگتن تماس گرفته اما به پاسخی درباره این مسئله دست نیافته است.

بغدادی که قبلا در امارات اقامت داشت پس از بازداشت " بدون اتهام یا محاکمه" از این کشور طرد شد و نروژ به وی پناهندگی سیاسی داد.

بغدادی در پست هایش در شبکه های اجتماعی از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان انتقاد کرده است. وی سال گذشته نوشته بود اگر متحدان غربی ولیعهد او را مورد بازخواست قرار ندهند وی فرد خطرناک تری می شود.

پربیننده ترین خبرها