تداوم اختلافات خاندان حاکم بحرین

تداوم اختلافات خاندان حاکم بحرین
شنبه 21 ارديبهشت 1398 - 19:00

تماس تلفنی «خلیفه بن سلمان آل خلیفه» نخست‌وزیر بحرین با امیر قطر پس از دو سال قطع رابطه دو کشور و دیدار وی با یک روحانی شیعه، انتقادها از او را شدت بخشیده است.

العالم - بحرین

«خلیفه بن سلمان آل خلیفه» نخست‌وزیر بحرین هفته پیش در اقدامی غافلگیرکننده با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تماس تلفنی برقرار کرد که این نخستین تماس بین دو طرف پس از گذشت دو سال قطع ارتباط دو کشور بود.

اگر چه مقامات بحرین سعی کردند این تماس نخست‌وزیر را کاملا شخصی و بی‌ارتباط با موضع رسمی بحرین نشان دهند اما غیبت نخست‌وزیر در نشست روز چهارشنبه گذشته مقامات ارشد و دیپلمات‌های این کشور که برای عرض تبریک حلول ماه رمضان به خدمت «حمد بن عیسی» شاه بحرین در کاخ الصخیر آمده بودند، نماد دیگری از اختلافات بین خاندان حاکم این کشور بود.

حمد بن عیسی در این دیدار بر تأکید بر مواضع مخالف خود با قطر گفت که «بحرین بر پایبندی منامه به مواضع قاطع خود مبنی بر همراهی با عربستان سعودی، امارات و مصر برای اتخاذ تمامی تدابیر و اقدامات مربوط به حفظ امنیت و ثبات منطقه تأکید می‌کند».

به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، یک روز پس از آن که آل خلیفه در نشست رسمی شاه بحرین غایب بود، رسانه‌ها از سفر وی به کویت خبر دادند.

خبرگزاری کویت (کونا) گزارش داد که «صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت روز پنجشنبه میزبان خلیفه بن سلمان نخست‌وزیر بحرین بود و دو طرف نشست صمیمانه‌ای برگزار کردند.

سفر ناگهانی خلیفه بن سلمان به کویت از این جهت حائز اهمیت است که کویت از دو سال پیش به دنبال بروز اختلافات بین قطر و چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) میانجی‌گری برای حل این اختلافات را بر عهده دارد.

انتقاد از نخست‌وزیر به دلیل دیدار با روحانی شیعه

نخست‌وزیر بحرین حدود دو هفته پیش (یکم ماه می) به منزل «عبدالله الغریفی» روحانی شیعه بحرین رفته و با او دیدار کرد که همین مسئله باعث انتقادهایی علیه او شده است.

برخی رسانه‌های نزدیک به الغریفی گزارش دادند که آل خلیفه در این دیدار بر «تقویت وحدت ملی» تأکید کرده است.

خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) البته به نقل از دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد که دیدار نخست‌وزیر با الغریفی در راستای تماس‌‌ها و دیدارهای مستمر با اقشار مختلف جامعه صورت گرفته است.

پیش از این وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» به نقل از برخی منابع نوشته بود که «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی از پادشاه بحرین حمایت کرده و سعی دارند نخست‌وزیر این کشور را به حاشیه برانند.

این گزارش می‌افزاید که «بن زاید برای نفوذ بیشتر در بحرین تلاش می‌کند و پادشاه را دوست و متحد نزدیک به خود می‌داند».

فارس

پربیننده ترین خبرها