رئیس کمیته قضایی کنگره: آمریکا در بحران قانون اساسی به سر می برد

رئیس کمیته قضایی کنگره: آمریکا در بحران قانون اساسی به سر می برد
يکشنبه 22 ارديبهشت 1398 - 14:27

جرالد ندلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، بدنبال خودداری وزیر دادگستری این کشور از انتشار گزارش کامل "رابرت مولر" بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در سال 2016 گفت: آمریکا اکنون در بحران قانون اساسی به سر می برد.

العالم ـ آمریکا

شبکه خبری سی ان ان با انعکاس گفته های این مقام قضایی آمریکا گزارش داد: این اظهاراتی بسیار مهم آن هم از سوی فردی است که قدرت به جریان انداختن روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را دارد.
سی ان ان افزود: جرالد ندلر درحالی صحبت از بحران قانون اساسی آمریکا می کند که 'ویلیام بار' وزیر دادگستری از ارائه کامل گزارش رابرت مولر و دیگر شواهد مرتبط با این گزارش امتناع کرده و از حضور در دومین جلسه استماع این کمیته سرباز زده است.
بنابراین گزارش، جرالد ندلر در کنگره و در جمع خبرنگاران در واکنش به تمرد وزیر دادگستری آمریکا گفت: نمی توانیم دولتی داشته باشیم که تمام اطلاعات در اختیار بخش (دستگاه) اجرایی کشور قرار داشته باشد و مردم و کنگره آمریکا همچنان از آن اطلاعات برخوردار نباشند.
سی ان ان ادامه داد: 'سارا ساندرز' سخنگوی کاخ سفید به شدت به اظهارات رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان واکنش نشان داد و گفت که این سخنان به واقع خفت آور است و وی (ندلر) از این رفتار خود باید شرمگین باشد.
سی ان ان افزود: این نشان دهنده آن است که ترامپ به واقع خواهان یک جنگ با کنگره است، ترامپ واقعا می خواهد که این جنگ را شدت بخشد.
'دیوید سیسیلین' نماینده دموکرات مجلس نمایندگان و عضو کمیته قضایی نیز در این باره به سی ان ان گفت: کمیته قضایی مجلس نمایندگان وظایفی برعهده دارد مبنی بر اینکه اطلاعات و شواهد را گردآوری کرده و اظهارات شاهدان مرتبط به این اطلاعات را بنابر سوگندی که یاد می کنند، بشنود در نتیجه بخش (دستگاه) اجرایی دولت اجازه ندارد تا تصمیم بگیرد که کدام اسناد و مدارکی را منتشر کند زیرا اگر ما به بخش اجرایی دولت اجازه چنین کاری دهیم درنتیجه به آنها اجازه داده ایم تا نظارت تمامی کنگره بر قدرت دستگاه اجرایی دولت را از بین ببرد.
سیسیلین همچنین در مورد اقدام وزیر دادگستری آمریکا در محترم نشمردن احضاریه ای که از سوی این کمیته برای وی فرستاده گفت که این کمیته اقدامات بعدی خود در این زمینه را مورد شور قرار می دهد.
به گزارش ایرنا، از هفته گذشته دموکرات ها حملات تازه ای را علیه وزیر دادگستری آغاز کردند.
روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت دموکرات ها بار دیگر بر دریافت گزارش کامل تحقیقات مولر تاکید می کنند.
رابرت مولر بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در سال 2016 پس از 2 سال تحقیق، در نامه ای به ویلیام بار وزیر دادگستری و دادستان آمریکا اعلام کرد که این نتیجه رسیده که رئیس جمهور آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی با روسیه تبانی نکرده بود.
ویلیام بار وزیر دادگستری و دادستان آمریکا هم این گزارش را ابتدا در یک خلاصه چهار صفحه ای و سپس در یک گزارش 480 صفحه ای با حذف برخی موارد که ادعا داشت محرمانه است، در اختیار کنگره و عموم مردم قرار داد.
وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا چندی پیش با حضور در کمیته قضایی سنای آمریکا به ئآنها درباره گزارش تحقیقات انتخابات 2016 پاسخ داد.
آنها قرار بود که در جلسه دومِ ویلیام بار با کمیته قضایی کنگره، این موضوع را با وی مطرح کنند اما بار از حضور در نشست دوم خودداری کرد.
طبق این گزارش، نمایندگان کنگره تاکید می کنند نکات کلیدی علیه رئیس جمهوری دقیقا در همان بخش هایی از گزارش وجود دارد که از سوی بار سانسور و سیاه شده است.
به همین دلیل جرالد نادلر رئیس کمیته قضایی مجلس در نامه ای به وزیر دادگستری تا ابتدای هفته آینده به وی مهلت داد تا به این درخواست پاسخ دهد در غیر این صورت کمیته از طریق دادگاه علیه بار اقدام می کنند.
وزارت دادگستری در مقابل درخواست ها دموکرات های مجلس تاکید کرده بود که از استقلال و کارآمدی تحقیقات محافظت می کند و به همین دلیل نمی تواند نسخه کامل گزارش را در اختیار آنها قرار دهد.
نادلر نیز در واکنش به این خط مشی عنوان داشت که کمیته قضایی هر اقدام عملی و واقعی را انجام می دهد تا خواسته وزارت دادگستری هم برآورده شود اما اگر آنها بر مخالفت بی پایه خود اصرار کنند کمیته از مسیر قانونی گزارش را دریافت می کند.
کمیته قضایی مجلس خواستار دسترسی به منابع اطلاعاتی و حتی مصاحبه ها با شاهدان و همچنین یادداشت های مرتبط با گزارش رابرت مولر و وقایع مرتبط با آن است.
بنابر قانون اساسی آمریکا در شرایطی که میان دستگاه های اجرایی و قانونگذاری کشور تنش بوجود آید در نخستین گام از دو طرف خواسته می شود با گفت وگو راه حلی را پیدا کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها