رایس: نقض برجام بهای گزافی برای آمریکا دارد

رایس: نقض برجام بهای گزافی برای آمریکا دارد
يکشنبه 22 ارديبهشت 1398 - 16:31

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره باراک اوباما در مقاله ای که توسط روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد به انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خروج از برجام پرداخته و این اقدام را احمقانه ترین کاری دانسته است که پیامدهایش متوجه آمریکا خواهد شد.

العالم - آمریکا

رایس در این مقاله اقدام ترامپ را ماجراجویانه دانسته و می گوید که این اقدام نه تنها ایران را به پای میز مذاکره بازنمی گرداند بلکه باعث می شود برنامه هسته ای ایران از کنترل خارج شود و آمریکا در منطقه منزوی شود و متحدان آن کمتر احساس امنیت کنند.

وی می نویسد به گفته بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقامات جاسوسی و مشاوران امنیت ملی آمریکا، برجام به نحو مطلوبی پیش رفته است و ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

رایس می نویسد: این توافقنامه هرگز بر اساس اعتماد شکل نگرفته است بلکه هدف، کسب اطمینان از عدم پیشرفت برنامه هسته ای بوده است و اکنون ترامپ اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و با این کار محدودیت ها و قید و بندها را از دست و پای ایران باز کرده است چرا که این کشور می تواند فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد بدون اینکه به نقض توافق متهم شود. در حالی که اکنون این آمریکاست که متهم به نقض یک جانبه توافق شده است.

وی در ادامه می گوید: ترامپ به توافق با متحدان اروپایی خود، به آنها هم بی احترامی کرده است. آنها ماه ها تلاش کردند وی را از این اقدام منصرف کنند. او حتی الان هم شرکت های اروپایی را که با ایران همکاری می کنند، به تحریم و مجازات تهدید می کند که این اقدام هم در دراز مدت بر روابط اقتصادی و سیاسی آمریکا با این کشورها تأثیر می گذارد.

وی خاطرنشان می کند: این تصمیم هزینه گزافی برای رهبران آمریکا در سطح بین الملل خواهد داشت؛ آمریکا وقتی که بی هیچ دلیلی قوانین و معاهده های بین المللی را نقض می کند، در واقع اعتبار و حیثیت خود را زیر سئوال می برد. آمریکا با نقض توافقنامه آب و هوای پاریس و برخی توافقنامه های دیگر مرتکب همین اشتباه شد.

پربیننده ترین خبرها