سریلانکا ارتباط تبعه عربستان را با حملات تروریستی بررسی می کند

سریلانکا ارتباط تبعه عربستان را با حملات تروریستی بررسی می کند
يکشنبه 22 ارديبهشت 1398 - 18:34

مقامات سریلانکا اعلام کردند که یک شخصیت مذهبی عربستانی را به دلیل تحریک گروه جماعت توحید برای انجام عملیات تروریستی در این کشور بازداشت کرده اند.

العالم - آسیا

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه در گزارشی نوشت ، مقامات دولت سریلانکا بر این باورند که شهروند سعودی بازداشت شده عامل تحریک «ظهران هاشم» رئیس گروه جماعت توحید سریلانکا برای انجام عملیات خونین علیه کلیساهای در شهر کلمبو پایتخت این کشور بوده است.

به گفته منابع خبری، «محمد علیار» شهروند 60 ساله عربستان بازداشت شده، بنیانگذار مرکز ارشاد اسلامی در سریلانکا است و مدیریت یک مسجد، مدرسه مذهبی و کتابخانه دینی را در شهر «کاتانکودی» سریلانکا بر عهده دارد.

پلیس سریلانکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که مظنون دستگیر شده ارتباط نزدیکی با ظهران هاشم رهبر سلفی‌های سریلانکا دارد.

به گفته پلیس سریلانکا، علیار همچنین در آموزش عوامل حمله تروریستی به کلیساهای کلمبو نقش اساسی داشته است.

در پی وقوع همزمان حملات انتحاری به سه کلیسا و سه هتل در اول اردیبهشت ماه جاری در کلمبو که در جریان برگزاری مراسم عید پاک انجام شد بیش از 200 تن کشته و افزون بر 500 تن دیگر نیز زخمی شدند.

طبق تحقیقات و بررسی‌ها درباره عوامل انفجارهای کلمبو، محمد ظهران هاشم که مروج وهابیت بوده و پیروان خود را به کشتن غیر مسلمانان و حتی مسلمانان دعوت می‌کرد، به ‌عنوان عامل اصلی این حملات شناسایی شد که خود او نیز در میان عاملان انتحاری بوده است .

هاشم ابتدا عضو گروه تندروی جماعت توحید بود، اما پس از مدتی از این گروه جدا شد و گروهکی را ایجاد کرد که وابسته به داعش است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها