یک خبر چند خط تحلیل؛

زلزله ای به نام انصارالله یمن در سعودی

زلزله ای به نام انصارالله یمن در سعودی
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 17:53

العالم _ یمن

خبر:

  • حملات سحرگاه پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی منطقه ریاض در عربستان نه تنها به قطع انتقال جریان نفت از این منطقه به "بندر ینبع" انجامید بلکه نشان داد هم قلب سیاسی و هم قلب اقتصادی سعودی در تیررس رزمندگان انصارالله قراردارد.


تحلیل:

  • حملات امروز به تاسیسات نفتی آرامکو و فلج کردن این شرکت بزرگ نفتی جهانی که ادعای مدیریت بازارجهانی نفت را دارد بیش از هر چیز این ادعای مدیریتی را به چالش کشید بنابر یک برآورد اقدام امروز انصارالله یعنی ضربه ای اساسی به 30 الی 40 درصد صادرات نفت سعودی.
  • عربستان در واکنش به حملات پهپادی امروز ابتدا کوشش کرد تا مانند حمله چند روز پیش به "ینبع" این اقدام را نیز سانسور کند اما بلاخره و بعد از گذشت تنها 5 ساعت به دلیل بزرگی مساله مجبور به تایید آن شد بازار بورس عربستان حساس ترین شاخک اقتصادی است که به این ماجرا واکنش بسیار سریع وجدی در قالب سقوط سهم نشان داد و بازار نفت جهانی هم صعود یک و نیم درصدی قیمت نفت را ثبت کرد.
  • سعودی پس از آنکه خود را مجبور به اعتراف دید کوشید تا با "کوچک نمایی" ماجرا خود را مسلط بر اوضاع نشان دهد اما در عین حال تمرکز خود را بر "بین المللی کردن بحران" قرار داد وزیر انرژی سعودی اعلام کرد این حملات تنها متوجه عربستان نیست بلکه امنیت انرژی و اقتصاد جهانی را هدف قرارداده است این در حالی است که اقدامات امروز انصارالله چنانکه به صراحت تاکید کردند واکنشی است به اشغال کشورشان توسط سعودی ها.
  • نکته جالب توجه در حملات امروز توجه به نگاه های مسئولان یمنی است که حملات پهپادی امروز خود را از یک سو به معنای توجه دادن جهانیان به پیشرفت های تکنولوژیک خود در عرصه دفاعی معرفی کردند و از دیگر سو به صراحت اعلام کردند این حملات در چارچوب توسعه دایره هدف های سعودی -اماراتی و به منظور واداشتن این دو کشور به تجدید نظر در سیاست هایشان علیه یمنی ها صورت پذیرفته است.
  • حملات امروز هم شکنندگی امنیت سعودی در برابر انصارالله را روشن کرد، هم به امارات پیامی ویژه از سوی انصارالله ارسال کرد و هم کشورهای منطقه، بازار نفت جهانی و بلاخره بازارهای مالی منطقه ای را متوجه این مساله کرد که قدرت های کوچک اگر چه کوچکند اما "قدرتند" و بایستی به خواست هایشان توجه شود.
  • دیروز ینبع والفجیره، امروز منطقه الریاض و آرامکو اینکه هدف یا هدف های تعریف شده برای فردا و فرداهای پیش رو کجاست را باید منتظر ماند و دید زلزله انصارالله گویی تا کنون فقط چند ریشتر خفیف خود را نشان داده است.

پربیننده ترین خبرها