واشینگتن پست: ترامپ، سرخورده از مشاورانش، درباره مناسب بودن زمان حمله به ایران قانع نشده است

واشینگتن پست: ترامپ، سرخورده از مشاورانش، درباره مناسب بودن زمان حمله به ایران قانع نشده است
پنج‌شنبه 26 ارديبهشت 1398 - 08:39

روزنامه واشینگتن پست در مطلبی نوشت: دولت ترامپ در تقابل با ایران به حالت آماده‌باش کامل درآمده است. اما به باور چندین مقام آمریکایی، دونالد ترامپ از برخی از مشاوران ارشدش که به باور او می‌توانند آمریکا را با ایران درگیر یک منازعه کنند و وعده او را درباره خروج آمریکا از منازعات خارجی پرهزینه زیر سؤال ببرند، سرخورده شده است. ترامپ برای حل اختلافات، راهکاری دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد و می‌خواهد با رهبران ایران مستقیماً صحبت کند.

العالم - آمریکا

روزنامه واشینگتن پست در ادامه این مطلب آورده است: همچنین به باور تعدادی از مقامات آمریکایی و اروپایی، مخالفت‌ها با چگونگی ارزیابی و واکنش به اطلاعات جدید مرتبط با رفتار ایران -- که تعدادی از مقامات آمریکایی آن را تهدیدی برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه می‌دانند، به تشدید اختلاف میان واشینگتن و متحدان خارجی آن منجر شده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که به مکالمات ترامپ درباره جان بولتون -- مشاور امنیت ملی آمریکا -- و مایک پامپئو -- وزیر امور خارجه آمریکا -- اشراف دارد می‌گوید ترامپ هفته گذشته و در اوایل هفته جاری درباره آنچه او طرح‌ریزی برای جنگ می‌داند و آن را پیشی گرفتن از تفکرات خودش ارزیابی می‌کند، خشمگین شد.

این مقام می‌گوید: «آن‌ها (بولتون و ترامپ) به سرعت در حال جلو زدن از تفکرات خودشان هستند و ترامپ از این وضع ناخرسند است. تلاش‌هایی آغاز شده است تا موضع بولتون، پامپئو و سایرین به یکدیگر نزدیک شود.»

بولتون -- که پیش از پیوستن سال گذشته‌اش به کاخ سفید به دنبال تغییر رژیم در ایران بود -- در قیاس با ترامپ در نقطه متفاوتی قرار دارد؛ گرچه رئیس‌جمهور آمریکا نیز مدت‌ها پیش از به خدمت گرفتن بولتون، سرسختانه از سیاست‌های ایران انتقاد می‌کرد. این مقام می‌افزاید: «ترامپ می‌خواهد با ایرانی‌ها صحبت کند، یک توافق می‌خواهد و به مذاکره با دولت ایران متمایل است.»

این مقام -- که همانند سایرین تنها به شرط محفوظ ماندن نامش با واشینگتن پست سخن گفت -- افزود: «او (ترامپ) درخصوص این حجم از صحبت‌ها درباره تغییر رژیم احساس خوبی ندارد؛ مباحثی که برای او طنینی از مباحث مرتبط با حذف صدام حسین -- رئیس‌جمهور عراق -- پیش از هجوم نظامی آمریکا به این کشور در سال 2003 به شمار می‌رود.»

به گفته این مقام، گرچه ترامپ تقریباً به طور مداوم درباره بولتون غر و لند می‌کند، نارضایتی او از مشاور امنیت ملی‌اش به سطح نارضایتی او از رکس تیلرسون -- وزیر امور خارجه اسبق ترامپ -- نرسیده است.

ترامپ روز چهارشنبه و در قالب یک توییت، منازعات داخلی اطرافیانش را در مباحث مرتبط با سیاست‌های خاورمیانه تکذیب کرد. اما -- به نوشته واشینگتن پست، دولت ترامپ از این موضوع که ایران و سایر امضا‌کنندگان توافق هسته‌ای همچنان به آن پایبند هستند، سرخورده شده است. ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید، تمایل خود را به لغو برجام و امضای یک توافق جدید با ایران نشان داد؛ اما تا کنون در نیل به این هدف ناکام مانده است.

به گفته دو مقام آمریکایی، عصبانیت ترامپ درباره آنچه او تلاش برای نزدیک شدن به یک جنگ ارزیابی کرد -- چیزی که فراتر از خواسته رئیس‌جمهور آمریکا است، عامل اصلی تصمیم پامپئو در اوایل هفته جاری برای لغو ناگهانی سفرش به مسکو و عزیمتش به بروکسل برای ملاقات روز دوشنبه‌اش با مقامات کشورهای اروپایی بود. پامپئو در این سفر از افتخار حضور در جلسه مشترک مقامات ارشد اروپایی درباره ایران برخوردار نشد. او در عوض به طور مجزا با وزرای امور خارجه آن کشورها دیدار کرد.

به گفته دو مقام، سفر پامپئو با این هدف انجام شد که نگرانی‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران و تمایل واشینگتن به دیپلماسی، نه جنگ، را منتقل کند.

اما بنا بر گفتگوها با 10 دیپلمات اروپایی و مقامات 7 کشور که همگی به شرط محفوظ ماندن نامشان سخن گفتند، رهبران اروپایی -- که با نگرانی شاهد جو ملتهب حاکم بر واشینگتن بوده اند، قانع نشده اند.

یک مقام ارشد اروپایی که در یکی از ملاقات‌ها با پامپئو حضور داشت در این خصوص گفت: «پامپئو هیچ مدرکی برای دلایلش درباره نگرانی عمیق واشینگتن در خصوص تجاوز احتمالی ایران به ما نشان نداد.» تیم همراه این مقام، جلسه را بدون قانع شدن درباره استدلال‌های آمریکا ترک کرد و درباره دلیل حضور پامپئو نیز سردرگم بود.

بسیاری از مقامات در پایتخت‌های اروپایی می‌گویند نگرانند درگیری با ایران، روابط آن‌ها را با واشینگتن به وخامت بکشاند و اختلافات آن‌ها را نیز در حوزه‌های غیر مرتبط تشدید کند. آن‌ها به سیاست ترامپ درباره ایران اعتماد ندارند و نگرانند مشاوران ارشد کاخ سفید در حال طراحی بهانه‌هایی برای جنگ باشند. مقامات اروپایی نگران از دست دادن اعتماد رأی‌دهندگانی هستند که برای ترامپ احترام چندانی قائل نیستند و مایلند سیاستمدارانشان را به دلیل موافقت با آمریکا در مباحث مرتبط با ایران تنبیه کنند.

پربیننده ترین خبرها