خلیفه حفتر میهمان عربستان با لباس احرام + فیلم

پنج‌شنبه 26 ارديبهشت 1398 - 19:24

انتشار فیلمی از فرمانده نیروهای شرق لیبی در حال ادای حج عمره، سر و صدای بسیاری در میان کاربران اینترنتی به پا کرده است.

العالم - لیبی

کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده ویدئویی را منتشر کرده‌اند که در آن «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی با لباس احرام و در میان تدابیر شدید امنیتی حج عمره انجام می‌دهد.

روزنامه «رأی‌الیوم» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و نوشت: از نظر برخی حفتر بر تبعیت از محور سعودی و اماراتی تأکید کرده و از نظر بعضی دیگر حفتر یک مبارز علیه پروژه اخوانی‌هاست، اخوانی‌هایی که مورد حمایت ترکیه و قطر هستند؛ هر چند که وی نماینده دولت قانونی موسوم به وفاق ملی شناحته می‌شود، دولتی که سازمان ملل آن را به رسمیت شناحته است.

این روزنامه الکترونیکی در ادامه به بررسی برخی اظهارنظرهای کاربران پرداخته و نوشته، آنها عربستان را سرزنش می کنند زیرا برای حج قطری‌ها، سوری‌ها و یمنی‌ها سخت‌گیری می‌کند اما به ژنرالی که مرتکب «جنایات جنگی» شده و علیه «دولت مشروع در طرابلس» کودتا کرده، اجازه ادای عمره می‌دهد.

کاربری به نام «احمد الزوری» نوشته: ای حفتر حتی در بیت‌الله الحرام نیز آثار ترس و آشفتگی تو آشکار است؛ به خدا قسم اگر حتی به پرده‌های کعبه نیز آویزان شوی خودت را از خون‌های مردم لیبی که ریخته‌ای نخواهی شست.

خلیفه حفتر ژنرال سابق ارتش لیبی پانزده فروردین‌ماه با انتشار یک فایل صوتی به نیروهای تحت امرش دستور داد عملیات تصرف شهر «طرابلس» پایتخت رسمی لیبی را آغاز کنند. حفتر در این پیام صوتی از ساکنان شهر طرابلس خواسته سلاح خود را بر زمین گذاشته و در برابر نیروهای تحت امر او مقاومت نکنند.

پس از گذشت چهار روز از آغاز عملیات نیروهای حفتر برای تسلط بر شهر طرابلس لیبی، نیروهای مستقر در این شهر نیز اعلام کردند که عملیات علیه نیروهای حفتر را آغاز کرده‌اند.

حفتر در این مدت تماس‌ها و دیدارهایی با مقامات منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای داشته است. هفته جاری یک منبع آگاه اعلام کرد که خلیفه حفتر در مصر با مسئولان دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرده است.

برخی منابع مصری در کمیته مسئول پیگیری پرونده لیبی می‌گویند که سفر پنجشنبه گذشته خلیفه حفتر به قاهره و دیدار با رئیس‌جمهور مصر با هدف شکست انزوای دیپلماتیک وی صورت گرفت.

حفتر ماه گذشته با دونالد ترامپ و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور تماس تلفنی برقرار و طی آن تحولات لیبی را بررسی کرد.

گفته می‌شود حفتر طی روزهای آینده به فرانسه و ایتالیا سفر می‌کند و حال آنکه نیروهای وی با وجود گذشته بیش از یک ماه از آغاز حملات در حومه طرابلس پایتخت لیبی، هنوز موفق نشده‌اند به داخل این شهر نفوذ کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها