روسیه از تلاش جبهة النصره برای حمله شیمیایی در ادلب خبر داد

روسیه از تلاش جبهة النصره برای حمله شیمیایی در ادلب خبر داد
جمعه 27 ارديبهشت 1398 - 15:20

روسیه اعلام کرد که گروهک تروریستی «جبهة النصره» تلاش دارد در ادلب دست به حمله شیمیایی زده و با صحنه‌سازی مسکو را به این کار متهم کند.

العالم - سوریه

با افزایش درگیری‌ها و تنش در مناطق اطراف استان ادلب، وزارت دفاع روسیه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه تروریستی «جبهة النصره» در تلاش است با «صحنه‌سازی» روسیه را به حمله شیمیایی در ادلب متهم کند.

به نوشته روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود آورده است که طبق اطلاعات دریافتی از ساکنان منطقه، گروهک جبهة النصره در تلاش است در نزدیکی شهر «سراقب» در استان ادلب دست به حمله شیمیایی زده و سپس قطعات جنگ‌افزارهای روسی را از دیگر مناطق سوریه به آن منطقه منتقل کند تا از این طریق نیروی هوایی روسیه به حمله شیمیایی متهم شود.

این بیانیه اشاره می‌کند که تروریست‌های جبهة النصره همچنین می‌خواهند ویدئویی که نشان دهد نیروی هوایی روسیه دست به حمله شیمیایی زده جعل و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

وزارت دفاع روسیه همچنین گفته است که این اطلاعات را «مرکز آشتی روسیه در سوریه» از ساکنان سراقب دریافت کرده و همچنین منابع مستقل دیگر نیز در خصوص این اطلاعات تحقیق کرده و صحت آن را تأیید کرده‌اند.

«ویکتور کوپچیشین» رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه در ماه مارس گذشته نیز خبر داده بود که افراد مسلح در استان ادلب برای حمله شیمیایی به ساکنان غیر نظامی آماده می‌شوند و سازمان اطلاعاتی فرانسه و بلژیک با فرماندهان «جیهة النصره» و اعضای «کلاه سفیدها» نشست‌هایی را برگزار کرده‌اند تا بتوانند روسیه را متهم جلوه دهند. آ‌ن‌ها همچنین برای ساخت یک ویدئوی جعلی نیز برنامه‌ریزی کرده بودند و قرار بوده به هر شخصی که در این ویدئو نقش‌بازی کند، 100 دلار داده شود.

گروهک «جبهة النصره» در سال‌های گذشته توانسته با غلبه بر دیگر گروهک‌های تروریستی، بخش اعظمی از استان ادلب را به کنترل خود در آورد. در حال حاضر علاوه بر جبهة النصره، گروهک‌های «حراس الدین»، «حزب اسلامی ترکستانی»، «انصارالتوحید» و چند گروه کوچک دیگر در استان ادلب مناطق کوچک‌تری را در تسلط خود دارند.

در یک ماه گذشته حجم درگیری‌ها بین ارتش سوریه و تروریست‌ها در مناطق اطراف ادلب به شدت افزایش یافته و جنگنده‌های روسی و سوری مواضع تروریست‌ها را بمباران کرده‌اند. یک کارشناس نظامی سوری در تاریخ چهار اردیبهشت گذشته گفت که عملیات آزادسازی ادلب پس از نشست آتی آستانه آغاز خواهد شد.

ارتش سوریه می‌گوید که حملات خود را در پاسخ به نقض توافق «کاهش تنش» از سوی گروههای تروریستی انجام می‌دهد. در جریان مذاکرات صلح سوریه در شهریور سال گذشته در آستانه پایتخت قزاقستان، توافق شد که تحت نظارت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه، چهار منطقه در سوریه، مشمول توافق کاهش تنش قرار بگیرد که شامل جنوب سوریه، ریف دمشق، ریف حمص و حماه و بخشی از حلب، و استان ادلب است. طبق این توافق ترکیه ۱۲ پست دیده‌بانی و ایران و روسیه مجموعا هشت پست دیده بانی در ادلب ایجاد کردند. ترکیه تعداد نقاط دیده‌بانی خود را به 20 مرکز افزایش داده است.

این توافق تا کنون بارها از سوی گروههای تروریستی نقض شده به خصوص از سوی جبهة النصره که تحت اجبار ترکیه تن به آن داده بود. ادلب آخرین منطقه تحت اشغال تروریست‌ها در سوریه محسوب می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها