انفجار در منطقه سبز عراق چرا؟

انفجار در منطقه سبز عراق چرا؟
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 - 08:27

خبر:

پس از اصابت شب گذشته یک فروند موشک کاتیوشا به منطقه سبز بغداد ترامپ در توئیتی خطاب به ایران نوشت آمریکا را بار دیگر تهدید نکنید.

تحلیل:

- این اقدام شتابزده ترامپ در متهم کردن ایران در ماجرای حمله موشکی به منطقه سبز بغداد در واقع نوعی پیشدستی است که بمنظور فرار از پاسخگویی به افکار عمومی نسبت به حضوربیش از 10000 آمریکایی در عراق صورت می‌پذیرد.

- در خبرها آمده است که این روزها آمریکا بشکلی جدی در تلاش است تا عشایر اهل سنت عراق را با خود همسو کند. این مساله در کنار دستور اخیر ترامپ نسبت به کاهش تعداد نیروهای غیر ضروری آمریکایی در عراق بدین معناست که شخص رئیس جمهور آمریکا نسبت به موقعیت و جایگاه شکننده کشورش در نزد افکار عمومی عراق بخوبی آگاهی دارد اما در عین حال می‌کوشد تا ضمن بازی با افکار عمومی بجای آنکه در مقابل این عدم رضایت تسلیم شود آن را از مسیر اصلی خود منحرف کند. در خصوص حمله دیشب نیز ترامپ با متهم کردن ایران کوشید تا این واقعیت را از مسیر اصلی منحرف کند.

- برخی تحلیلگران بر این باورند که ماجرای دیشب منطقه سبز بغداد در راستای سیاست‌های آمریکا جهت استمرار حضور نظامیان آمریکایی در عراق و بخشی از این سناریوست. این دست از تحلیلگران ماجرای خروج کارکنان "اکسان موبیل" از عراق را درهمین راستا تحلیل می‌کنند.

- صرف نظر از اینکه حمله موشکی دیشب به منطقه سبز بغدا کار چه‌کسی است مهم تایید این مساله و تاکید بر این نکته است که دو مقوله "امنیت در عراق "و "حضور نظامی آمریکا" در این کشور دو امر متضادی هستند که با یکدیگر قابل جمع نیستند.

پربیننده ترین خبرها