در گفت‌وگو با العالم مطرح شد؛

جبلی: تصمیم ایران به افزایش 4 برابری اورانیوم با غنای پایین در تضاد با توافق هسته ای نیست/ بررسی اقدام تهران پس از پایان مهلت اروپا

دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 - 23:21

کارشناس مسائل هسته ای گفت: اگر طرف اروپایی تصمیمی مبنی بر وفاداری به تعهدات خود اتخاذ کند،ممکن است ایران نیز از این تصمیم خود و نیز تصمیمات دیگر عقب نشینی خواهد کرد؛ اما اگر طرف اروپایی به تعهدات خود پایبند نباشد؛ اقدامات و گام‌های دیگری همانطور که آقای روحانی اشاره کردند، وجود خواهد داشت از جمله افزایش سطح غنی سازی و از سرگیری فعالیت در راکتور آب سنگین اراک.

العالم - ایران / سیاسی

پیمان جبلی، کارشناس مسائل هسته ای در گفتگو با شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد: ایران تصمیمی مبنی بر افزایش تولید اورانیوم با غنای پایین اتخاذ کرد و این اقدام در راستای تامین نیازهای کشور به این ماده است و با توافق هسته ای تناقض ندارد. این اقدام جدید از جانب ایران در چارچوب توافق هسته ای و نه خارج از آن است. ایران قبل از توافق هسته ای ذخایری به میزان 11 تن اورانیوم غنی شده داشته است و طبق توافق ایران این مواد را به خارج از کشور منتقل کرد از این رو این ماده به 300 کیلوگرم کاهش یافت.

وی افزود: افزایش تولید اورانیوم با غنای پایین خارج از چارچوب توافق هسته ای نیست بلکه فقط افزایش تولید است و تمام کشورهای عضو پیمان منع سلاح هسته ای چنین حقی را دارند.

کارشناس مسائل هسته ای خاطرنشان کرد: آنچه که رییس جمهور کشور اعلام کرده است افزایش سطح غنی سازی پس از پایان مهلت 60 روزه است؛ سطح غنی سازی پیش از این 20 درصد بوده است و سپس طبق توافقنامه هسته ای این میزان به 3.67 کاهش یافت و مهلتی که آقای روحانی به غرب داده است این است که پس از 60 روز سطح غنی سازی را افزایش خواهد داد.

جبلی اظهار داشت: پس از آنکه طرف‌های غربی از تعهدات و تدابیر خود شانه خالی کردند. ایران تصمیم گرفت تا تولید اورانیوم غنی شده را افزایش دهد. دهها اقدام دیگر نیز وجود دارد که ممکن است ایران اتخاذ کند و تمام آنها در چارچوب توافق هسته ای است.

کارشناس مسائل هسته ای یادآور شد که اگر طرف اروپایی تصمیمی مبنی بر وفاداری به تعهدات خود اتخاذ کند، ممکن است ایران نیز از این تصمیم خود و نیز تصمیمات دیگر عقب نشینی خواهد کرد؛ اما اگر طرف اروپایی به تعهدات خود پایبند نباشد؛ اقدامات و گام‌های دیگری همانطور که آقای روحانی اشاره کردند، وجود خواهد داشت از جمله افزایش سطح غنی سازی و از سرگیری فعالیت در راکتور آب سنگین اراک.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها