کارشناس اردنی:‌ آمریکا با تحرکات و جابه‌جایی نظامی، تجارت می‌کند

کارشناس اردنی:‌ آمریکا با تحرکات و جابه‌جایی نظامی، تجارت می‌کند
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 11:54

تحلیلگر نظامی اردن قدرنمایی نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس را در چارچوب بازی ماهرانه سیاسی ترامپ با اعراب منطقه در خدمت توسعه آمریکا و همچنین پیشبرد معامله قرن در سایه شکاف موجود در جهان عرب توصیف کرد.

العالم - آفریقا

سرتیپ «بسام روبین» تحلیلگر نظامی اردن لشکرکشی نظامی آمریکا به منطقه خلیج فارس را صرفا در چارچوب استفاده از سیاست در خدمت اقتصاد آمریکا توصیف کرد و گفت: تقویت تسلیحات بازدارنده و تهاجمی آمریکا در خلیج (فارس) گونه‌ای از تجارت برای به‌کارگیری ارتش‌ها در خدمت توسعه اقتصادی آمریکاست.

وی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «الرایه» قطر گفت: در حال حاضر کاخ سفید بیش از هر زمان دیگری با اظهارات سیاسی و با انتقال نیرو از جایی به جای دیگر تجارت می‌کند و نمی توان انکار کرد که ترامپ در این بازی بسیار موفق عمل کرده است.

این کارشناس اردنی درباره احتمال وقوع جنگ در منطقه گفت: من فکر می‌کنم که شاخص‌های قبل از اعلام وضعیت جنگ هنوز وجود ندارد و آنچه در جریان است، خارج از سیاق عرض اندام با هدف دستیابی به اهداف تجاری نیست.

روبین گفت: تصمیم جنگ در آمریکا قوانینی دارد که نادیده گرفتن یا کتمان آن ممکن نیست. علاوه بر اینکه خلق و خوی کلی کاخ سفید امروز متمایل به تجارت و معاملات تجاری و سیاسی است تا اینکه بخواهد به جنگ‌های مستقیم ورود کند و اگر نیازی به جنگ ببیند به اعتقاد ما نائبان و مزدوران خود را به کار می‌گیرد.

وی بخش اعظم تحولات اخیر در منطقه را در چارچوب تمهیداتی نظام‌مند از سوی آمریکا برای اجرای معامله قرن توصیف کرد و گفت: همین تعمیق اختلافات بین کشورهای عربی با یکدیگر و از طرفی دیگر با ایران و ترکیه و شکاف موجود در بین سران کشورهای عربی و اسلامی و در سطح محدودتر بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس همگی با نقشه دیرینه آمریکا برای اجرای معامله قرن در ارتباط است.

کارشناس اردنی تصریح کرد: آمریکا با تضعیف جهان اسلام شرایط رونمایی از طرح معامله قرن [علیه فلسطین] را ایجاد می‌کند تا موضع قوی و یکپارچه‌ای در مخالفت با آن وجود نداشته باشد همان گونه که زمان اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و زمان به رسمیت شناخته شدن جولان به عنوان خاک اسرائیل شاهد واکنش سرد کشورهای عربی بودیم.

روبین با تاکید بر اینکه محرمانه بودن معامله قرن تا به امروز به دلیل تلاش آمریکا برای تضمین موفقیت آن است، افزود: چه بسا معامله قرن تا قبل از تصویب نهایی همچنان در حال اصلاح است و هر چقدر کشورهای عربی ضعیف شوند ضربه این توافق به تاریخ و ملت‌های منطقه شدیرتر می‌شود. این چیزی است که سیاست فعلی آمریکا دنبال می‌کند.

وی درباره اینکه آیا میان عربستان و امارات و اسرائیل علیه ایران ائتلافی است، گفت: این ائتلاف هنوز علنی نشده از همین رو نمی‌توانیم آن را ائتلاف بنامیم؛ اما نشانه‌ها و شائبه‌هایی درباره آن وجود دارد، اگر ائتلافی باشد پس از اعلام معامله قرن و تکمیل ترتیبات لازم برای اجرای آن اعلام می‌شود.

کارشناس اردنی در عین حال ابراز امیدواری کرد که هیچ گونه ائتلافی بین عرب‌ها با اسرائیل علیه ایران وجود نداشته باشد چرا که اسرائیل رژیم اشغالگر است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها