آیا مذاکرات بیروت و تل‌آویو برای ترسیم مرز بزودی آغاز می‌شود؟

آیا مذاکرات بیروت و تل‌آویو برای ترسیم مرز بزودی آغاز می‌شود؟
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 14:14

منابع آگاه می‌گویند، دستیار وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به فلسطین اشغالی به لبنان بازگشته و به اطلاع مقامات این کشور رسانده که رژیم صهیونیستی برای آغاز مذاکرات غیرمستقیم با هدف حل اختلافات مرزی آبی و دریایی موافق است.

العالم - لبنان

«دیوید سترفیلد» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک هفته گذشته به لبنان رفت و با مقامات این کشور درباره ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی صحبت کرد.

سترفیلد پس از شنیدن مواضع مقامات لبنان به فلسطین اشغالی رفت و هفته جاری بار دیگر به لبنان بازگشت و مقامات این کشور را در جریان موضع رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزها قرار داد؛ سترفیلد سه‌شنبه (دیروز) لبنان را ترک کرد.

روزنامه «العربی الجدید» نزدیک به قطر در همین باره گزارش داد، سترفیلد به اطلاع لبنان رسانده که «اسرائیل» با «مذاکرات برای ترسیم مرزهای دریایی و زمینی میان لبنان و اسرائیل با نظارت سازمان ملل» موافقت کرده است.

در ادامه این گزارش آمده، سترفیلد در دیدار هفته جاری خود با «سعد الحریری» نخست‌وزیر، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان به آنها گفته است: «زمینه برای آغاز مذاکرات بر سه اصل فراهم شده است؛ اول اینکه تحت نظارت سازمان ملل باشد و در مرزهای میان دو طرف و از طریق مذاکرات غیرمستقیم میان ارتش لبنان اسرائیل در "ناقوره" برگزار شود، دوم : (نماینده) آمریکا حضور داشته باشد و سوم اینکه دو پرونده ترسیم مرزهای زمینی و دریایی به صورت همزمان باشد».

در همین راستا مقامات لبنانی نیز موافقت رژیم صهیونیستی با آغاز مذاکرات در این باره را تأیید کرد. یکی از این مقامات مسئول به خبرگزاری فرانسه گفت: مذاکرات با نظارت سازمان ملل و مشارکت دو هیأت لبنانی و اسرائیلی و نظارت آمریکا در مقر یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) برگزار می شود و آمریکا نقشی در روند مذاکره ندارد.

یک منبع لبنانی دیگر به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، به محض مشخص شدن سازوکار مربوط به مذاکره و محتوای آن، مذاکرات آغاز خواهد شد.

رژیم صهیونیستی تا کنون اظهارات مبنی بر موافقت این رژیم با مذاکرات را نه تأیید و نه رد کرده است.

لبنان برای آغاز بهره‌برداری از نفت و گاز در دو بلوک نفتی آماده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود حفاری در بلوک نفتی شماره چهار در نیمه دسامبر آغاز شود و بهره‌برداری از بلوک نفتی شماره نه به چند ماه دیگر موکول شود.

سال 2018 بود که اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره 9 تشدید شد و در پی میانجی‌گری برخی طرف‌ها از جمله آمریکا، این تنش‌ها کاهش یافت. تاریخ بلوک نفتی شماره 9 به سال 2009 بازمی‌گردد؛ زمانی که یک شرکت آمریکایی میدانی نفتی و گازی در بخش شرقی دریایی مدیترانه به مساحت 83 هزار کیلومتر مربع کشف کرد؛ حوزه نفتی مذکور در آب‌های منطقه‌ای سوریه، لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود 22 هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به 854 کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به 10 منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره 9 یکی از آن است.

هفته گذشته، روزنامه «الشرق الاوسط» در گزارشی مدعی شد، لبنان بار دیگر از آمریکا درخواست کرده برای ترسیم مرزهای دریایی میان این کشور و فلسطین اشغالی بویژه در منطقه مشهور به بلوک 9 میانجی‌گری کند

پربیننده ترین خبرها