یک خبر چند خط تحلیل؛

ظرافت های سفر ظریف به عراق

ظرافت های سفر ظریف به عراق
يکشنبه 5 خرداد 1398 - 21:30

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • پس از سه هفته سفرهای پی درپی به کشورهای مختلف از چین و روسیه و هند و ژاپن گرفته تا کشورهای همسایه، عراق مقصد اخیر سفر این روزهای ظریف شد.


تحلیل:

  • پیام مشترک سفرهای ظریف به کشورهای مقصد در حقیقت خنثی سازی تبلیغات آمریکا مبتنی برمعرفی ایران به عنوان عامل بی ثباتی در منطقه است. پیشنهاد امروز ظریف در بغداد در خصوص آمادگی ایران برای امضای "پیمان عدم تعرض" با کشورهای حاشیه خلیج فارس دقیقا در همین راستا صورت گرفت.

  • تفهیم تخلف آمریکا در خروج از توافق هسته ای و تلاش این کشور برای جایگزین کردن مساله ادعایی "تهدیدات ایران برای منطقه" به جای این قانون شکنی بین المللی برای منحرف کردن افکار عمومی از اصل ماجرا، دیگر پیام ظریف در خلال این سفرها است.
  • سفر به عراق در حالی شکلی ویژه تر نسبت به دیگر سفرهای اخیر ایشان پیدا می کند که طی چند روز گذشته از طرفی قرارداد 8 میلیاردی خرید اسلحه از آمریکا توسط امارات و عربستان رسانه ای شد و از طرف دیگر ترامپ حکم کرد 1500 نیروی تازه نفس به منطقه اعزام شود. افزون بر این مساله معرفی ایران به عنوان عامل پشت پرده حملات اخیر به "الفجیره" و ایستگاه های نفتی "آرامکو در ریاض" و بالاخره "منطقه سبز عراق" ویژه بودن این سفرها را نشان می دهد.
  • دیدار گسترده ظریف با اغلب مسئولان سیاسی و رهبران احزاب و گروه های مختلف در عراق نشان می دهد که هیچ یک از سیاسیون عراقی دیدگاهی منفی و در عین حال موافق با ادعا و نگاه آمریکا به ایران ندارند.
  • در مقابل تبلیغات دستگاه های وسیع تبلیغاتی آمریکایی و سعودی و اماراتی و با عنایت به اینکه مقاصد سفر سیاستمداران، محتوای این سفرها، بیانات سیاسیون در این سفرها و بالاخره کلام های رد و بدل شده میان سیاستمداران درصدر توجهات رسانه های بین المللی قرار می گیرد به نظر می رسد وزیر خارجه ایران با ظرافت می کوشد تا از این فرصت بهینه ترین استفاده ها را حاصل کند.

پربیننده ترین خبرها