نماینده سعودی در سازمان ملل:

ما مرد جنگیم؛ نشست‌های مکه برای مقابله با رفتار ایران است

ما مرد جنگیم؛ نشست‌های مکه برای مقابله با رفتار ایران است
سه شنبه 7 خرداد 1398 - 15:19

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، ضمن بیان اینکه کشورش «مرد جنگ است»، از فشارهای مختلف آمریکا بر ایران ابراز خرسندی کرد و گفت نشست‌های فوق‌العاده مکه در آخر ماه رمضان، برای مقابله با رفتار ایران است.

العالم - عربستان سعودی

«عبد الله بن یحیى المعلمی» نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، در مصاحبه به روزنامه «ایندیپندنت عربی»، نشست‌های فوق‌العاده مکه در آخر ماه مبارک رمضان را برای مقابله با رفتار ایران توصیف کرد.

ایندیپندنت عربی نوشت: المعلمی گفت، همه امیدوارند جنگی رخ ندهد اما این به رفتار ایران بستگی دارد. امیدوارم به سمت جنگ نرویم چون به سود هیچ کس نیست... من اطمینان دارم که سران عربستان سعودی تمایلی به جنگ ندارند. اما اگر تحمیل شود «ما مرد جنگ هستیم» همانطور که این حرف از سعود الفیصل وزیر خارجه فقید نقل شده است.

طبق ادعای نماینده سعودی، عنصر مشترک در همه اتفاقات کنونی و تنش کنونی منطقه، رفتار ایران در منطقه است. این رفتاری که از سال 1979 (سال پیروزی انقلاب اسلامی) با هدف سلطه‌جویی و صدور انقلاب آغاز شده است.

طبق این گزارش، نماینده سعودی می‌گوید «ایرانی‌ها مرتکب خطای بزرگی می‌شوند اگر گمان می کنند که دخالت‌شان اگر موفقیت محدودی در لبنان، عراق، یا دیگر کشورها کسب کرد، می‌توانند این را در چارچوب امت عربی تکرار کنند هر چند که متأسفانه امت عربی اکنون دچار ضعف و چنددستگی است اما پایگاه محکم امت عربی، عربستان سعودی است و این کشور دژی مستحکم در برابر بلندپروازی‌های هر کسی که بخواهد به مقدسات امت عربی و آرزوهای آن تعرضی بکند، باقی می‌ماند».

المعلمی اشاره‌ای به این نکرد که کشورش در مقابل تعرض‌های روزانه رژیم صهیونیستی به مقدسات امت اسلامی و عربی در قدس شریف چطور نقش «دژ مستحکم» را ایفا می‌کند.

ایندیپندنت نوشت، در خصوص جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که یکی از نئوکان‌های دولت فعلی آمریکاست و ایران می‌گوید که بر طبل جنگ می‌کوبد، المعلمی در این خصوص خرسندی خود را از نقش او در محاصره ایران در منطقه مخفی نکرد و حتی هیجان خود برای اجرای عملیاتی علیه ایران را پنهان نکرد و گفت که تصمیم‌گیری در آمریکا روندی سخت و پیچیده دارد و صرفا رئیس‌جمهور تصمیم‌گیرنده نیست. رئیس جمهور ترامپ فشار دیپلماتیک و نظامی و اقتصادی زیادی دارد وارد می‌کند و این چیزی است که در دولت‌های قبل (امریکا) وجود نداشت. امیدواریم این فشار به تغییر در رفتار رژیم ایران منتهی شود.

المعلمی افزود: ما تمایلی به تغییر رژیم ایران رنداریم. این مسئله مربوط به مردم ایران است اما تمایل داریم که رفتارش تغییر کند. از جمله ابزارهای فشار بر رژیم ایران، افزایش تحریم‌های اقتصادی و محاصره دیپلماتیک است. آمریکایی‌ها برای این تلاش خود را به کار گرفته‌اند و چیزی است که از آن استقبال می‌کنیم چون ما هم می‌خواهیم که این فشارها موفق شود تا از جنگ اجتناب کنیم».

نشست‌های مکه برای اتحاد علیه ایران؟

ایندیپندنت نوشت: از نظر المعلمی هر چند برخی کشورهای عربی زمینه‌ را برای دخالت ایران در امور عربی مهیا کرده‌اند اما سعودی‌ها در یکپارچه کردن صفوف عربی علیه تهران در نشست‌های فوق‌العاده سران در مکه مکرمه مطمئن هستند. المعلمی گفت، عرب‌ها با اجماع بزرگ در دو کنفرانس سران عربی که اخیرا در ظهران عربستان برگزار شد و در تونس (اجلاس سالانه سران عرب) بیانیه‌هایی صادر کردند که رفتار ایران در منطقه را محکوم می‌کند... فکر نمی‌کنم عرب‌ها در مقابله با دخالت‌های ایران دچار اختلاف‌[نظر] باشند. بله شاید در شیوه و تاکتیک اختلاف نظر داشته باشیم اما مسئله اساسی مقابله، فکر می‌کنم بر سرش اجماع عربی هست و ان شاء الله در نشست سران عربی در مکه ، این را خواهیم دید.

المعلمی با اشاره به سفر شاه سعودی به تونس، الجزائر، مغرب، موریتانی و دیگر کشورها آن را نشانه روابط محکم عربستان با کشورهای عربی برشمرد و گفت که سران عربی و مسلمان نیز مداوم به عربستان می‌آیند و بیشتر کشورهای عربی و اسلامی به دعوت ملک سلمان برای دو نشست سران عربی و سران اسلامی در مکه پاسخ مثبت سریع و گسترده دادند.

او در خصوص قطر نیز اعلام کرد که این مشکلی بین قطر و عربستان است و قطر کوچک تر از آن است که بخواهد در نشست‌های مکه، در مواضع کشورهای عربی اختلافی ایجاد کند.

پربیننده ترین خبرها