آنکارا:

آموزش خلبانان اف-35 ادامه دارد

آموزش خلبانان اف-35 ادامه دارد
چهارشنبه 8 خرداد 1398 - 13:13

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه هیچ ضرب‌الاجلی از سوی آمریکا درباره خرید سامانه‌های پدافندی روسی دریافت نکرده‌اند، گفت آموزش خلبانان ترکیه برای پرواز با جنگنده‌های اف-35 ادامه دارد.

العالم - ترکیه

ژنرال «حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه در واکنش به هشدارهای آمریکا درباره خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ گفت که آنکارا هیچ اولتیماتومی از سوی واشنگتن دریافت نکرده است.

آکار در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه «هابرترک» در پاسخ به سوالی درباره واکنش ترکیه به تحریم‌های احتمالی آمریکا توضیح داد: «ترکیه به‌طور کامل هزینه جنگنده‌های اف-۳۵ را پرداخت کرده است. اقدامات ما در انطباق کامل با تعهداتی است که داده‌ایم».

اظهارات وی در حالی است که طی روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر صدور ضرب‌الاجلی از سوی آمریکا به ترکیه و تهدید به کنار گذاشتن آنکارا از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ درصورت تحویل گرفتن سامانه‌های اس-۴۰۰ منتشر شده بود.

به نوشته وبگاه روزنامه «حریت» وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه احتمالا تحویل سامانه‌های موشکی روسی به ماه ژوئن نرسد، افزود: «اما در ماه‌های بعدا از آن قطعا انجام می‌شود. فرایند آن شروع شده است».

ژنرال آکار با بیان اینکه هم‌اکنون ۴ فروند از جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه تحویل شده و کارهای مربوط به آن در پایگاهی در آمریکا انجام می‌شود، تصریح کرد: «آموزش چهار نفر از خلبانان ما (در آمریکا) ادامه دارد و صدها سرباز نیز آموزش نگهداری (جنگنده‌ها) را دیده و به ترکیه بازگشتند».

یک مقام آمریکایی چندی پیش اعلام کرد که علی‌رغم چالش‌زا بودن کنار گذاشتن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های نسل جدید اف-۳۵، اما واشنگتن برای منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روس این گزینه را روی میز دارد.

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد اس-۴۰۰ ساخت روسیه، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند.

شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کرده و با آنها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

حدود دو ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های اف-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

ترکیه طی قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

پربیننده ترین خبرها