آیا هدف اصلی نشست‌های امروز سعودی، ایران است؟

آیا هدف اصلی نشست‌های امروز سعودی، ایران است؟
پنج‌شنبه 9 خرداد 1398 - 17:57

خبر :

نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در حالی در عربستان برگزار می‌شود که هدف اصلی از تشکیل آن فشار بر ایران اعلام شده است.

تحلیل:

- در اهمیت این دو نشست برای عربستان که به شکلی اضطراری تشکیل می‌شود و مقدمهای بر نشست سازمان همکاریهای اسلامی محسوب میشود همین بس که شاه سعودی بمنظور اجماع سازی در دنیای عرب و اسلام در مقابل ایران، چشم بر اختلافاتش با قطر بست و با تحمل هزینهای سخت بلحاظ "حیثیتی" از امیر این کشور جهت حضور در این دو نشست اضطراری دعوت بعمل آورد اگرچه امیر قطر این دعوت را اجابت نکرد
-درحالی که این روزها مساله فلسطین درصدر توجهات جهان اسلام قراردارد ودرحالی که تلاش امریکا برای تحقق "معامله ترامپ"مهم ترین مساله پیش روی مسلمانان واعراب محسوب میشود ،ملک سعودی ومتحدانش درمنطقه با برگزاری این دونشست اصراردارند تا به شکلی رسمی ضمن جایگزین کردن دشمنی موهوم بجای اسرائیل درمنطقه، ایران را به عنوان دشمن مشترک جهان اسلام وعرب و در عین حال عامل بی ثباتی درمنطقه معرفی کنند.

- در این میان اعلام مواضع اخیر مقامات آمریکایی در پنتاگون و همچنین و به شکلی ویژه "جان بولتن" در متهم کردن بدون سند ایران درحمله به الفجیره، آرامکو و "منطقه سبز بغداد" در واقع آتش تهیه ای" محسوب می‌شود که طی چند روز اخیر و با هدف موثر واقع شدن این دونشست اضطراری تدارک دیده شد.

- شواهد نشان می‌دهد حاصل این نشست و تلاش سعودی برای ساخت دشمنی مشترک بنام ایران در مقابل دشمن سنتی مسلمانان و اعراب بنام اسرائیل تلاشی ناکام خواهد بود که جز تعمیق شکاف‌های موجود میان دول اسلامی حاصلی نخواهد داشت.

- حضور مردم د روز جهانی قدس در روز جمعه و در حمایت از آرمان فلسطین نشان خواهد داد کدامیک از مسیرهای معرفی شده از سوی ایران و سعودی در برخورد با اسرائیل مورد استقبال ویژه ملت‌های مسلمان است. تلاش برای خلق و حقنه دشمنی جدید بجای اسرائیل یا مبارزه با آن جهت تحقق آرمان فلسطین؟

پربیننده ترین خبرها