اولتیماتوم برجامی ایران و عقب نشینی آمریکا از تهدید اروپا/ پمپئو: انتقال کالاهای مجاز از طریق اینستکس، منعی ندارد

اولتیماتوم برجامی ایران و عقب نشینی آمریکا از تهدید اروپا/ پمپئو: انتقال کالاهای مجاز از طریق اینستکس، منعی ندارد
جمعه 10 خرداد 1398 - 20:29

درحالی که معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بارها کشورهای اروپایی را درخصوص هرگونه معامله با ایران درقالب اینستکس تهدید کرده بود، حالا به نظر می رسد به دنبال اولتیماتوم برجامی ایران مایک پمپئو مجبور شده در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی‌اش از مواضع قبلی واشنگتن عقب نشینی کند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترکی با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد: اگر در سازوکار اینستکس، تنها کالاهای مجاز منتقل شوند، این مسئله منعی ندارد.

همچنین خبرگزاری دویچه وله گزارش داد که ایران، یکی از محورهای صحبت‌های مایک پمپئو با هایکو ماس و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بوده است.

آمریکا اینستکس و اروپا را به تحریم تهدید کرد

هشتم خرداد ماه جاری بود که معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا کشور‌های اروپایی را تهدید کرد که ممکن است ابزار مالی اروپا را برای ارتباط مالی با ایران در چارچوب برجام تحریم کند.

سیگال منلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در نامه‌ای که روز هفتم ماه مه نوشته و به دست بلومبرگ رسیده بود، تهدید کرد که ابزار مالی اروپا برای تجارت با ایران (اینستکس) و هر آنکس که با آن مرتبط باشد می‌توانند از دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده منع شوند.

اما اکنون به نظر می رسد که اولتیماتوم ایران به اتحادیه اروپا درخصوص عمل به تعهداتشان در برجام و متعاقب آن فشارهای این اتحادیه بر آمریکا بالاخره منجر به تغییر مواضع غیر اصولی و یکجانبه گرایانه آن شده است.

پربیننده ترین خبرها