یک خبر چند خط تحلیل؛

دو خط موازی ایران و آمریکا در نقطه مذاکره همدیگر را قطع خواهند کرد!

دو خط موازی ایران و آمریکا در نقطه مذاکره همدیگر را قطع خواهند کرد!
يکشنبه 12 خرداد 1398 - 22:29

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • وزیر امور خارجه آمریکا امروز در کنفرانسی خبری با همتای سوئیسی خود مجددا گفت آمریکا بدون پیش شرط حاضر به گفتگو با ایران است.

تحلیل:

  • طی دو سه هفته گذشته به نظر موضع مقامات کاخ سفید نسبت به گذشته قدری لطیف تر شده است. دیگر سخن از اعزام ناو جنگی، جنگنده های اعزامی به منطقه و در یک کلام تهدید نظامی کمتر از تریبون های کاخ سفید شنیده می شود. به نظر می رسد ناکارآمدی تهدیدات نظامی علیه ایران بیش از هر زمان برای مقامات کاخ سفید روشن شده است و البته در این تلطیف مواضع نباید از نظر دور داشت که ترامپ و کاخ سفید در مدت باقیمانده از عمر حکومت ترامپ می کوشند تا چهره ای معتدل و نه جنگ طلب از خود به جهانیان معرفی کنند و در مقابل خشونت طلبی را متوجه ایران کنند.

  • امروز پامپئو در گامی فراتر از معرفی یک چهره معتدل از حاکمیت ترامپ نه تنها کاخ سفید را خواهان مذاکره بی قید و شرط با ایران معرفی کرد بلکه کوشید تا عامل اصلی تحریم ها بر ملت ایران را نه کاخ سفید که حکومت جمهوری اسلامی ایران نشان دهد. مواضع اخیر مقامات کاخ سفید نشان می دهد که عمده تمرکز مقامات سیاسی و نظامی آمریکایی بر توسعه جنگ نرم علیه ایران قرار گرفته و البته طی روزها و هفته های آینده بایستی منتظر دامنه دار شدن این جنگ بود.

  • در مقابل این رویکرد آمریکا، جمهوری اسلامی استدلال می کند آمریکا مذاکره را صرفا برای مذاکره می خواهد و تنها هدف کاخ سفید در این مساله به تسلیم کشاندن ایران در گام اول و توسعه دادن دامنه مذاکره به مسائل و مقولات حیاتی و امنیتی ایران در گام های بعدی است. مبتنی بر نگاه ایران اگر ادعای امریکا در صلح طلبی درست بود چرا به راحتی توافق هسته ای 150 صفحه ای با امضای 6کشور را زیر پا گذاشت و با ادعای ضرر کردن در آن، دامنه جنگی جدید در عالم اقتصاد علیه ایران را رقم زد.
  • نکته قابل توجه در کلام امروز پامپئو اینکه سخنان سابق او در قالب تعیین 12 شرط برای ایران متوجه لغو تحریم ها بوده است و نه مذاکره، به انضمام انکه پامپئو در کلام امروز خود مجددا بر ضرورت بازگشت ایران به انچه او "شرایط عادی" نام می نهد شده است که این یعنی "شرط گذاری مجدد" در قالبی جدید.
  • آنچه در این میان اصلی مسلم قلمداد می شود اینکه نگاه های آمریکا و ایران به مساله مذاکره چونان دو خط موازی هستند که هیچ گاه همدیگر را قطع نخواهند کرد مگر آنکه امریکا خود را ملزم به استفاده از ادبیات و شانی برابر در مقابل ایران ببیند. مسلم تر آنکه تاکنون و علی رغم پیش بینی های کاخ سفید هیچ گونه تزلزلی در تصمیمات ایران مشاهده نشده است.

پربیننده ترین خبرها