مقام قطری: بسیاری از داعشی‌ها سعودی هستند

مقام قطری: بسیاری از داعشی‌ها سعودی هستند
شنبه 18 خرداد 1398 - 06:46

«حمد بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر پیشین قطر در گفت و گو با روزنامه «دیلی تلگراف» انگلیس گفت: بسیاری از عناصر داعش سعودی هستند.

العالم - عربستان

نخست وزیر پیشین قطر در گفت وگو با روزنامه دیلی تلگراف گفت: کشورهای محاصره کننده قطر به ویژه عربستان و امارات متحده عربی با بهانه قرار دادن تروریسم در حمله علیه قطر، به دنبال دستیابی به خواسته ها و آمال خود هستند.

بن جاسم با بیان اینکه بخش بزرگی از داعشی ها سعودی هستند، گفت: آنها ما را به دروغ متهم به تروریسم و مواردی از این قبیل می کنند در حالی که حتی یک سازمان بین المللی به صورت علنی از این ادعاها حمایت نکرده است. آمریکا یا هیچ نهاد و ارگان اروپایی نیز ما را متهم به تروریسم نکردند بلکه تنها عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.

وی افزود: آنها اتهام تروریستی به ما می زنند زیرا می دانند که موضوع جنگ علیه تروریسم در اولویت غرب قرار دارد و همه در آمریکا و اروپا تمایل دارند زمانی که از تروریسم صحبت می کنند به آنها گوش دهند.

این مقام پیشین قطری در ادامه گفت: پس از گذشت دو سال از آغاز محاصره و تحریم قطر همچنان ما نمی دانیم آنها ما را به چه متهم می کنند.

وی افزود: ۱۹ تروریستی که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک را انجام دادند، در میان آنها ۱۵ سعودی، دو اماراتی، یک مصری و یک لبنانی حضور داشتند.

بن جاسم اضافه کرد: آیا نباید بگوییم که آنها (۱۵ سعودی) از سوی دولت های سعودی، امارات و مصر حمایت شده بودند؟ آیا نباید بگوییم که سفارت عربستان سعودی در واشنگتن برای حساب های شخصی این افراد حواله بانکی انجام داده است؟

نخست وزیر پیشین قطر در ادامه تاکید کرد که چه تعداد پیکارجوی سعودی در صف داعش حضور دارند؟ بسیاری از آنها سعودی هستند.

وی گفت: به نظر من همه ما باید از عربستان سعودی حمایت کنیم، زیرا ثبات این کشور برای منطقه مهم است، اما آنها همچنین باید بدانند که عربستان بایستی روابط مسالمت آمیز با همسایگان خود از جمله قطر داشته باشد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن گذشته (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از سازمان‌های تروریستی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند و برای از سرگیری روابط خود با این کشور ۱۳ شرط را تعیین کردند اما دوحه این شروط را ناقض حق حاکمیت خود می‌داند و به هیچیک از آنها عمل نکرده است.

پربیننده ترین خبرها