یک خبر چند خط تحلیل؛

هماهنگی آمریکا، اسرائیل و روسیه درباره حضور ایران در سوریه!

هماهنگی آمریکا، اسرائیل و روسیه درباره حضور ایران در سوریه!
شنبه 18 خرداد 1398 - 22:20

العالم _ سوریه

خبر:

  • در حالی که برخی منابع وابسته به آل سعود و اسرائیل از جلسه ای در قدس اشغالی با هدف هماهنگی در خصوص خارج کردن ایران از سوریه خبر دادند سخنگوی وزارت خارجه روسیه این مساله را "مضحک" اعلام کرد.


تحلیل:

  • اگر چه مضحک اعلام شدن این شایعه از سوی سخنگوی وزارت خارجه روسیه جایی برای هیچ گونه تحلیلی باقی نمی گذارد اما به نظر می رسد رسانه های مذکور در سایه تنش در روابط ایران و آمریکا احساس کرده اند مراتب باورپذیری این شایعه بسیار بالاست و از این رو به انعکاس گسترده و هماهنگ آن دامن زده اند.
  • واقعیت آن است که حضور ایران در سوریه به درخواست دولت این کشور و به شکلی کاملا قانونی صورت پذیرفته است و معنای این کلام آن است که هیچ قدرتی از این حق و البته توان برخوردار نیست که ادعای اخراج ایران از سوریه را بکند.
  • در شایعه مذکور آمده است آمریکا و اسرائیل در برابر اعلام مشروعیت برای حکومت بشار اسد با روسیه به این توافق خواهند رسید که ایران از سوریه خارج و یا به زعم این رسانه ها اخراج شود. شایعه سازان البته از دو نکته در این ماجرا غافل و نسبت به آن ساکت هستند اول آنکه طی 7 سال گذشته و در شرایطی که حکومت سوریه از دیدگاه آمریکا و اسرائیل نامشروع معرفی شده است آیا این حکومت علی رغم همه دشمنی ها استمرار نیافته است؟ و دوم آنکه آیا حضور ایران در سوریه منوط به خواست و اراده روسیه بوده است که بتوان در سایه جلب نظر این کشور ایران را مجبور به خروج از سوریه کرد؟

پربیننده ترین خبرها