پولیتیکو: فروش سلاح به عربستان ترامپ را با مخالفت شدید کنگره مواجه کرده است

پولیتیکو: فروش سلاح به عربستان ترامپ را با مخالفت شدید کنگره مواجه کرده است
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 13:12

تارنمای آمریکایی «پولیتیکو» گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با مخالفت شدید هر دو حزب اصلی در کنگره به خاطر فروش سلاح به عربستان سعودی مواجه است.

العالم - آمریکا

در گزارش این تارنمایی خبری تحلیلی آمده است: انتظار می‌رود تعداد بیشتری از جمهوریخواهان سنای آمریکا در هفته‌های آتی در رأی گیری در کنگره علیه ترامپ و عربستان به دموکرات‌ها ملحق شوند.

آنها نگران نقش سعودی‌ها در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عرب و جنگ یمن و نیز اقدام وزارت امور خارجه آمریکا در دور زدن کنگره و پیشبرد طرح‌هایش برای فروش میلیاردها دلار به عربستان به عنوان متحد آمریکا هستند.

جمهوریخواهان خواستار فاصله گرفتن از کاخ سفید در موضوع روابط با عربستان و اختیارات رئیس جمهور در خصوص سیاست خارجی هستند.

با این حال ممکن است خیال رئیس جمهوری آمریکا از این جهت آسوده باشد که هیچیک از اقدامات کنگره برای جلوگیری از تصمیم او برای فروش سلاح به عربستان تبدیل به قانون نخواهد شد.

به نوشته این تارنما، بعید به نظر می‌رسد که اقدامات کنگره به حد نصاب آرای لازم برای غلبه به وتوی رئیس جمهور برسد.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت و از حامیان طرح مخالفت با فروش سلاح به عربستان با اشاره به تعداد آرای لازم برای غلبه بر وتوی رئیس جمهور گفت: دولت فشار لازم را وارد خواهد کرد تا مطمئن شود تعداد مخالفان کمتر از ۶۷ باشد. فکر می‌کنم که کار دشوار ما این خواهد بود که به این آرا دست یابیم.

به نوشته پولیتیکو، حتی جمهوریخواهان سنا ممکن است با توجه به بی میلی در آسیب رساندن به یک متحد آمریکا، بویژه با توجه به نقش آن در مقابله با نفوذ ایران در منطقه، با طرح اعضای کنگره برای ممانعت از فروش سلاح مخالفت کنند.

این رسانه آمریکایی افزود: یکی از اقدامات مورفی و «تاد یانگ» سناتور جمهوریخواه درخواست ارائه گزارشی درباره سابقه حقوق بشر عربستان خواهد بود که منجر به رأی گیری برای توقف فروش سلاح به این کشور بر اساس قوانین کنونی خواهد شد. در طرح دیگر که مورد حمایت سناتور «لیندسی گراهام» به عنوان متحد و هم حزبی ترامپ و «باب منندز» عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا است، از ۲۲ قرارداد فروش تسلیحاتی ممانعت می‌شود.

اقدامات کنگره همزمان با تلاش‌های دولت آمریکا برای دفاع از تصمیم خود برای فروش تسلیحاتی انجام می‌گیرد که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اواخر ماه گذشته آن را اعلام کرد. «کلارک کوپر» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور نظامی سیاسی امروز (چهارشنبه) در جلسه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا درباره فروش سلاح شهادت خواهد داد.

پولیتیکو با استناد بر متن آماده شده این شهادت نوشت: کوپر در این جلسه خواهد گفت که فروش این تسلیحات به منظور رفع نیازهای نظامی شرکایمان در مقابله با تهدید ایران در منطقه، تقویت روابط دوجانبه از طریق اطمینان دادن به شرکای آمریکا و نیز حفظ همکاری‌های راهبردی در مقابل رقبا خواهد بود.

این گزارش افزود: معلوم نیست که «جیم ریش» رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره این طرح‌ها در کمیته متبوعش رأی گیری خواهد کرد یا نه.

وی گفته است که تلاش خود را بکار خواهد بست تا درباره طرحی در هر دو مجلس آمریکا مذاکره شود که رئیس جمهور آن را امضا کند.

ریش گفت، مذاکراتی بین همه احزاب، وزارت امور خارجه آمریکا و دیگران در جریان است که تا به توافقی در این زمینه دست یابد.

برخی حامیان فروش سلاح به عربستان می‌گویند همان اعضای جمهوریخواهی که از قطعنامه مصوب اوایل سال جاری برای سلب حمایت آمریکا از جنگ یمن حمایت کردند، احتمالاً از طرح‌های جدید در مخالفت با فروش تسلیحات به این کشور حمایت خواهد کرد.

برخی سناتورهای آمریکایی نیز گفته‌اند نمی‌دانند رأی آنها به طرح‌های جاری چه خواهد بود.

برخی دیگر نیز پیش بینی می‌کنند که طرح‌های اخیر با حمایت جمهوریخواهانی همچون لیندسی گراهام مواجه خواهد شد که به حمایت آمریکا از جنگ یمن رأی ندادند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها