تحلیل روز/

اروپا باید ترامپ را از موضع کنونی خود منصرف کند

اروپا باید ترامپ را از موضع کنونی خود منصرف کند
شنبه 1 تير 1398 - 18:42

سخن از علل منصرف شدن ترامپ از تصمیم خود برای حمله به ایران در واکنش به سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی در حریم هوایی ایران در تنگه هرمز را کنار خواهیم گذاشت؛ زیرا ما اساسا در وجود چنین تصمیمی شک و تردید داریم از همین رو از وضعیت ترامپ پس از سرنگونی پهپاد سخن خواهیم گفت.

العالم ـ آمریکا

آمریکایی ها اعم از سیاستمداران و نظامیان و در راس آنها ترامپ، اینک به یقین رسیدند که ایران بدون تردید به هرگونه تجاوزگری پاسخ خواهد داد و به نفع آنها نیست که با ایران درگیر جنگی شوند که نمی توانند نتیجه آن را به نفع خود تمام کنند و چه بسا تمام شانس های ترامپ برای ماندن در کاخ سفید را از میان ببرد.

یقینا ترامپ در شرایط سختی به سر می برد، او به شدت در تنگنا قرار گرفته است. انتظار نداشت که ایران در چنین شرایط حساسی اقدام به سرنگونی هواپیمای جاسوسی امریکا بکند. این امر برای ترامپ غیرمنتظره بود. ترامپ مطمئن بود که پس از صف آرایی نظامی گسترده و بی سابقه آمریکا در منطقه، ایران جرات نخواهد داشت متعرض اهداف آمریکایی شود.

این باور ترامپ برخاسته از این امر است که وی تمام آنچه که "گروه ب" درباره ایران مطرح کرده بودند، باور داشته است و به صورت کورکورانه سیاست های این گروه را اجرا می کرد. این گروه بر این باور است که اعمال تحریم های شدید علیه ایران همراه با تهدیدات نظامی جدی می تواند ایران را در مقابل آمریکا به زانو درآورد بدون آنکه جنگی صورت گیرد.

ترامپ از همان روز نخست که وارد کاخ سفید شد، با تکیه بر سیاست تهدید نظامی و اعمال تحریم های شدید علیه ایران، تمام پل های دیپلماتیک که می توانست عقب نشینی شرافتمندانه از مواضع افراطی اش علیه ایران را تضمین کند، از میان برد.

ایران نه فقط ابهت تکنولوژی های آمریکا و نیز ابهت آمریکا را با موشک ساخت داخل از میان برد، بلکه سیاست اعمال تحریم ها را نیز ناکام گذاشت؛ زیرا ایران کشوری نیست که تروریسم اقتصادی را بدون هیچ پاسخی متحمل شود، تروریسمی که حتی غذا و دارو را نیز هدف قرار داده بود، بنابراین ترامپ و تمام کسانی که او را ترغیب می کردند که به شیوه و منطق "کابویی" با ایران رفتار کنند، باید بدانند که درد و رنجی را که می کوشند به ملت ایران تحمیل کنند، حتما دامن آنها را خواهد گرفت.

امروزه مسئولیت اروپا بیش از هر زمان دیگری مطرح است. اروپا باید ترامپ را از موضع کنونی خود منصرف کند و با سیاست های اتحادیه اروپا همسو کند. باید او را متقاعد کند که سازوکار مبادله تجاری با ایران را به جریان اندازد تا از شدت تروریسم اقتصادی امریکا علیه ملت ایران کاسته شود و این امر به نوبه خود سبب خواهد شد تا ترامپ از معضلی که "گروه ب" برای او ایجاد کرده است، خارج شود و مانع خواهد شد تا ایران دست به اقداماتی بزند که هیچ گاه به ذهن ترامپ خطور نکرده است.

ماجد حاتمي/ العالم

پربیننده ترین خبرها