مصر و عربستان مانع سفر منطقه‌ای رئیس 'حماس' شدند

مصر و عربستان مانع سفر منطقه‌ای رئیس 'حماس' شدند
دوشنبه 3 تير 1398 - 14:02

منابع فلسطینی اعلام کردند، مخالفت رئیس حماس با پیش‌شرط سفر به عربستان، جهت آغاز سفر دوره‌ای به چند کشور عربی و اسلامی، موجب شد که مقامات مصری مانع سفر دوره‌ای وی در منطقه شوند.

العالم - فلسطین اشغالی

منابع آگاه فلسطینی خبر دادند، مقامات مصری از اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس خواستند برای دیدار با محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی به عربستان سفر کند و این را شرط موافقت با سفر دوره‌ای وی به خارج از غزه اعلام کردند، اما هنیه آن را رد کرد.

به گفته این منابع، مقامات مصری موافقت کردند هنیه و هیات همراه وی برای سفر دوره‌ای به چندکشور اسلامی و عربی غزه را ترک کند، مشروط به اینکه این سفر شامل عربستان سعودی هم بشود.

مردم و مسئولان در غزه ناچارند برای خروج از نوار غزه از گذرگاه رفح در مرز با مصر عبور کنند که کنترل آن را مصر (با هماهنگی رژیم صهیونیستی) بر عهده دارد.

منابع فلسطینی در گفت‌وگو با وبگاه الخلیج اونلاین توضیح دادند: مخالفت هنیه با سفر به عربستان موجب شد مقامات مصری مانع شوند که سفر دوره‌ای وی که مقرر بود در فوریه 2018 به چند کشور عربی و اسلامی باشد، انجام شود.

موسی ابومرزوق، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس آن زمان خبر داده بود که پس از تلاش‌های بسیار بالاخره مصر اجازه داده هنیه برای سفر به چند کشور عربی و اسلامی غزه را ترک کند .

در همین حال اِدی کوهن، روزنامه نگار صهیونیست و پژوهشگر انجمن صلح بگین- سادات همان زمان گفت که مصر به درخواست مستقیم عربستان مانع سفر هنیه به ایران از طریق خاک خود می‌شود.

کوهن در توئیتی گفت: مصری‌ها به درخواست اسرائیل و عربستان مانع شدند هنیه غزه را به مقصد ایران ترک کند.

این در حالی است که روزنامه الحیات دو هفته پیش خبر داده بود، طرف مصری به هنیه وعده داد که به وی اجازه داده شود پس از تعطیلات عید (فطر) نوار غزه را به مقصد ترکیه و قطر ترک کند.

مقامات مصری در مسائل مختلف تسلیم فشارهای عربستان هستند، آن هم به دلیل حمایت‌های مالی بزرگی که ریاض از قاهره به عمل می‌آورد و سرمایه گذاری‌های بزرگ اقتصادی آن در مصر و همچنین هماهنگی‌های سیاسی که بین دو طرف در مسائل مربوط به فشار بر جنبش‌های مقاومت و ناکام گذاشتن انقلاب‌های عربی وجود دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها