تحلیل روز/

سیاست های آمریکا؛ تحریم و تشدید تنش علیه ایران برای چپاول همپیمانان

سیاست های آمریکا؛ تحریم و تشدید تنش علیه ایران برای چپاول همپیمانان
سه شنبه 4 تير 1398 - 11:58

اظهارات و نظرات مقامات آمریکایی درباره تشدید تنش علیه ایران در روزهای گذشته خصوصاً پس از سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکایی افزایش یافته است اما آنچه جلب توجه می کند، دستور تحریم های جدیدی است که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امضاء کرد و اظهاراتش درباره همپیمانانش و همچنین ایران است.

العالم - تحلیل روز

ترامپ تحریم های جدید علیه ایران اعمال کرد تا بتواند آبروی خود را که پس از سرنگون شدن هواپیمایش از دست داده بود، باز یابد و همپیمانانش امیدوار بودند که سرنگونی هواپیما راه را برای جنگیدن آمریکا با ایران هموار کند ولی از پیامدهای چنین جنگی آگاه نبودند ولی ترامپ برای جبران سرنگونی هواپیمای کشورش متوسل به تحریم شد.

گذشته از این، ترامپ در اظهاراتش به چند مساله پرداخت که شاید مهمترین حرفش نیروهای افراطی دولتش بود. ترامپ همچنین بار دیگر اعلام کرد که همپیمانان عرب آمریکا باید بهای حمایت واشنگتن از آنها را بپردازند. ترامپ همچنین در اظهاراتش به سیاستی که در قبال ایران پیش گرفته است، پرداخت. این مسائل را نمی توان از همدیگر جدا کرد و جدا دانست زیرا نشان می دهد که آمریکا با تحولات منطقه چگونه برخورد می کند.

سیاست آمریکا در قبال ایران براساس نظر ترامپ و دولتش مبتنی بر این اصل است که ایران یک مشکل واقعی و بزرگ است و برای رژیم اشغالگر اسرائیل خطرناک است رژیمی که افزایش قوت و قدرت مقاومت را در اطراف سرزمین اشغالی فلسطین بیش از گذشته احساس می کند. بنابراین شالودۀ سیاست آمریکا حمایت از رژیم اسرائیل است و به همین دلیل است که ترامپ می گوید به حمایتش از رژیم اسرائیل بدون دریافت هیچ بهایی ادامه خواهد داد و از همپیمانان عربش هم حمایت خواهد کرد.

درباره مساله اجازه ندادن به ایران برای ساخت بمب هسته ای باید گفت که ترامپ به خوبی می داند که ایران درپی ساخت بمب هسته ای نیست و تهران بارها این موضوع را بیان کرده است و آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز اخیراً اعلام کردند که ایران در پی ساخت بمب هسته ای نیست و اگر بخواهد، کسی در جهان نمی تواند مانعش بشود. بنابراین ترامپ با تکرار ادعای تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای نشان می دهد که نگران اسرائیل است رژیمی که صدها بمب هسته ای دارد و ترامپ با چنین ادعاهایی درپی امتیاز گرفتن از تهران است ولی بیهوده تلاش می کند.

مسالۀ دیگری که در ترسیم سیاست آمریکا در قبال ایران نقش دارد، این است که همپیمانان منطقه ای ترامپ دیگر به درد واشنگتن نمی خورند. آمریکا از دو سال پیش اعلام می کند که به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل خواهد شد و مشکلات استخراج و تولید نفت شل را برطرف خواهد کرد و به این خواسته اش هم رسیده است و ترامپ نیز به این مساله در اظهاراتش درباره بی نیازی کشورش به حضور در تنگۀ هرمز اشاره کرده است. این امر نشان می دهد که آمریکا نیازی به نفت عربستان و دیگر کشورهای عربی نخواهد داشت ولی آنچه به درد ترامپ می خورد، اموالی است که کشورهای عربی در اختیار دارند. بنابراین ترامپ می خواهد که کشورهای عربی را از ایران بترساند تا دارایی های میلیاردی آنها را از دستشان بگیرد و برای طرح های اقتصادی خود در آمریکا هزینه کند.

در همین راستا، ترامپ می گوید که تلفنی با محمد به سلمان ولیعهد سعودی صحبت کرد و با وی فقط درباره یک مساله حرف زد و این مساله همان هزینۀ سنگین حمایت آمریکا از عربستان و امارات است و این دو کشور عربی باید این هزینه را پرداخت کنند. ترامپ می گوید که بن سلمان با پرداخت چنین هزینه ای موافقت کرده است.

همه این امور به خوبی نشان می دهد که ترامپ با کشورهای عربی مانند یک تاجر برخورد می کند که می خواهد از هر ترفندی برای امضای قرارداد استفاده کند و به خوبی می داند که ایران هیچ خطری برای هیچ یک از کشورهای منطقه نیست و حمایتش از مقاومت ناشی از سیاست 4 دهۀ گذشته اش است. بنابراین ترامپ با خروج از توافق هسته ای ایران و پیش کشیدن مساله هسته ای درپی چپاول همپیمانان عرب خود و واداشتن آنها به پرداخت بهای دشمنی واشنگتن با تهران است. هر چند شواهد و قراین نشان می دهد که ترامپ به علل مختلف درپی جنگ با ایران نیست که مهمترین این علل آنست که ترامپ پیش از تصمیم گیری برای آغاز هر جنگی همیشه قدرت نمایی واقعی ایران در منطقه را به یاد می آورد و ناگفته نماند که نیروهای افراطی دولت ترامپ پیوسته وی را تحریک به جنگ می کنند و ترامپ هم به این موضوع اذعان می کند و می گوید که جان بولتون یکی از جنگ طلبان دولت آمریکا است و اگر به حال خودش رها شود، در یک زمان با همه جهان درگیر می شود.

ترامپ برای تأمین منافع خود و به دست آوردن میلیاردها دلار، ایران هراسی را بهانه کرده است تا اموال کشورهای نفت خیز منطقه را به جیب بزند و با اعمال تحریم های جدید علیه تهران درپی سوء استفاده از همپیمانان است ولی تحولی که ایران در منطقه ایجاد کرده است، گذشته از اینکه واشنگتن را وادار به تغییر سیاست خود خواهد کرد، جایگاه کشورهای منطقه را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد.

حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها