تحلیل روز/

چه کسی درباره قتل خاشقچی پنهان کاری می کند؟

چه کسی درباره قتل خاشقچی پنهان کاری می کند؟
دوشنبه 3 تير 1398 - 14:38

رسانه های آمریکا این روزها اخباری درباره "سعود قحطانی" طراح قتل جمال خاشقچی خبرنگار سعودی منتشر می کنند زیرا نام وی در لیست متهمان گنجانده نشده است قحطانی مشاور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گنجانده نشدن نام قحطانی در لیست متهمان را "دردسر ساز" برای عربستان توصیف کرد و افزود : این در حالیست که آمریکا فشارهایی را به عربستان برای گنجاندن نام وی در لیست 11 نفرۀ متهمان قتل خاشقچی اعمال می کرد.

در همین سال 2019 خبری منتشر شد که قحطانی به دستور بن سلمان در حبس خانگی به سر می برد و برخی از مقامات سعودی نیز گفتند که قحطانی همچنین از ورود به دربار پادشاهی یا ارائه مشاوره منع شده است.

ولی خبرهای موثق نشان می دهد که قحطانی همچنان در پشت پرده به بن سلمان مشاوره می دهد و مستشار وی است و مجازاتی بیشتر و سنگین تر از "کاهش تردد" برایش در نظر گرفته نخواهد شد ولی با این حال دیده شده است که وی آزادانه در مناطق مختلف عربستان رفت و آمد می کند.

مساله جالب اینکه رسانه های آمریکا و برخی از مقامات آمریکایی در بسیاری از موارد قحطانی را "مغز طراح قتل خاشقچی" جلوه می دهند و همه سرنخ ها را به وی می رسانند ولی همگان می دانند که قحطانی بنده و بردۀ بن سلمان است و فرمانبردار بی چون و چرای اربابش است و بارها در تویتر اذعان کرده است که با دستور مستقیم بن سلمان اقدام به قتل خاشقجی کرده است.

مساله جالب دیگر اینکه رسانه های آمریکا و برخی از مقامات آمریکایی نزدیک به ترامپ همچنان تلاش می کنند که مسیر تحقیقات را منحرف و اذهان را از عامل اصلی قتل خاشقچی یعنی بن سلمان دور کنند و کسی که درباره قتل خاشقچی پنهان کاری می کند و نمی خواهد عامل اصلی قتل رسوا شود، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است در حالی که گناه پنهان کاری درخصوص این جنایت کمتر از گناه صادر کردن دستور قتل نیست.

ولی رسانه های آمریکایی باید این واقعیت را بدانند که قتل خاشقچی جنایتی بزرگ و فجیع و وحشتناک بود که نمی توان آن را پنهان کرد و با قربانی کردن قحطانی چنین جنایتی را از یادها برد و گذر روزگار این واقعیت را بیش از پیش نشان خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها