گفت‌وگوی تلفنی عباس و عبدالله دوم و تأکید بر «طرح صلح عربی»

گفت‌وگوی تلفنی عباس و عبدالله دوم و تأکید بر «طرح صلح عربی»
چهارشنبه 5 تير 1398 - 19:08

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و شاه اردن طی تماس تلفنی بر راهکار دو دولتی برای فلسطین تأکید کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «عبدالله دوم»، شاه اردن در مورد تحولات اخیر منطقه تلفنی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری وفا فلسطین چهارشنبه (۵ تیرداد) گزارش داد که دو طرف طی تماس تلفنی خود بر التزام طرفین بر «ابتکار صلح عربی» که خواهان تشکیل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین (دولت فلسطین و دولت یهود) است، تأکید کردند.

عباس و عبدالله دو همچنین تأکید کردند که راه حل عادلانه برای سرزمین‌های اشغالی تشکیل کشور فلسطین به پایتختی «قدس شرقی» است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این تماس از «موضع ثابت اردن» در قبال مسئله فلسطین تقدیر و تشکر کرد. طرفین همچنین بر تقویت هماهنگی و گفت‌وگو در شرایط حساس فعلی تأکید کردند.

این اولین تماس تلفنی بین عباس و عبدالله دوم از زمان برگزاری نشست منامه بحرین موسوم به «نشست صلح به منظور شکوفایی» است. دولت اردن به رغم موضع جنجالی خود بعد از رسانه‌‌ای شدن این نشست، در این نشست ضد فلسطینی شرکت کرد.

از این نشست دو روزه که از دیروز با مشارکت ۳۹ کشور در پایتخت بحرین آغاز شد و امروز نیز پایان یافت، به عنوان اولین گام اجرای طرح صلح ادعایی آمریکا برای فلسطین موسوم به «معامله قرن» یاد می‌شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و شاه اردن در حالی بر طرح صلح عربی که به ابتکار ملک عبدالله، پادشاه سابق سعودی در سال ۲۰۰۲ مطرح شد، تأکید دارند که «جارد کوشنر»، داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا دیروز (سه‌شنبه) پیش از آغاز نشست منامه به صراحت اعلام کرد که دست‌یابی به راه حلی بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها هرگز مبتنی بر طرح صلح عربی مذکور نخواهد بود.

طرح صلح عربی که از آن به عنوان ابتکار عمل عربستان سعودی نیز یاد می‌شود، خواهان ایجاد کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی (قدس غربی به یهود واگذار می‌شود) بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود و عقب‌نشینی رژیم تل‌آویو از جولان اشغالی سوریه است. در مقابل نیز کشورهای عربی رژیم اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند و روابط سیاسی با آن برقرار می‌کند.

پربیننده ترین خبرها