ترامپ از کدام جنگ علیه ایران سخن میگوید؟

ترامپ از کدام جنگ علیه ایران سخن میگوید؟
چهارشنبه 5 تير 1398 - 21:55

خبر:

ترامپ در آخرین اظهار نظر در خصوص ایران مدعی شد: جنگ احتمالی با ایران کوتاه خواهد بود و سرباز در ایران پیاده نخواهد شد.

تحلیل:

- دقت در این موضع ترامپ نشان می‌دهد که این موضع شدیداً مصرف تبلیغاتی هم در داخل و هم در خارج از آمریکا دارد. در داخل آمریکا با بیاناتی از این دست ترامپ می‌کوشد تا از خالی شدن سبد آراء خود در انتخابات سال آینده آمریکا بنفع رقیب جلوگیری کند و در بعد خارجی بر آن است تا چهره جنگ طلب، هیجانی و غیر دمکرات خود نزد افکار عمومی جهانی را ترمیم کند.

- ترامپ در حالی که سعی می‌کند با تأکید فراوان خود را از علاقمندی به جنگ با ایران مبرا نشان دهد در سایه این مواضع بر آن است تا از سویی اقتدار آسیب دیده کشورش بویژه در ماجرای سرنگونی پهباد 200 میلیون دلاری توسط ایران را بازیابی کند و از دیگر سو متحدان منطقه‌ایش را نسبت به استمرار راهی که در مقابله با ایران در پیش گرفته است دلگرم کند.

- در شرایط اخیر در حقیقت روز بروز بر نگرانی‌های ترامپ از آینده تعامل آمریکا با ایران افزوده می‌شود چرا که در سایه سیاست‌های خصمانه او نه تنها توافق هستهای به مویی بند شده است، بلکه نشانه هایی ازنا امن شدن منطقه خلیج فارس ظهوری جدی یافته است. به باور بسیاری از کارشناسان به ذهن ترامپ هیچگاه خطور نمی‌کرد که در تعقیب سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران کلیت صادرات نفت از خلیج فارس با تهدید مواجه شود، تهدیدی که در آن نه تنها هیچ مسئولیتی متوجه ایران نیست بلکه شخص ترامپ و سیاست‌هایش در کانون اتهامات قرارگرفته اند.

-ترامپ آنگاه که می‌گوید جنگ با ایران کوتاه خواهد بود تنها از جانب یک طرف ماجرا سخن می‌گوید و وقتی تأکید می‌کند سرباز در ایران پیاده نخواهد کرد از نگرانی‌هایش نسبت به بازگشت تابوت‌های احتمالی سربازان آمریکایی به کشورشان پرده بر می‌دارد این درحالی است که همگان بروشنی تصدیق می‌کنند این دو طرف درگیر در یک جنگ هستند که هم زمان و هم تعداد کشته ها را برای طرف دیگر رقم می‌زنند.

پربیننده ترین خبرها