فراخوان چین برای اجماع جهانی علیه اقدامات قهری یکجانبه

فراخوان چین برای اجماع جهانی علیه اقدامات قهری یکجانبه
پنج‌شنبه 6 تير 1398 - 23:19

  آقای "وانگ"، سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان های بین المللی در وین، با حضور در سمینار بین المللی اقدامات قهری یکجانبه و پیامدهای آن  طی سخنانی، خواستار اجماع جهانی کشورها علیه اقدامات قهری یکجانبه شد. وی این رویداد را نمونه یک همکاری چندجانبه در مخالفت آشکار با اقدامات یکجانبه گرایانه و غیرقانونی خواند.

العالم - آسیا

نماینده چین با ابراز تاسف از این که برخی کشورها با استفاده از امتیازاتی که دارند، اصول فوق را نادیده گرفته است و با اعمال تحریم های اقتصادی، روابط عادی میان کشور هدف و طرف های سوم را به خطر می اندازند، افزود: تدابیر قهری یکجانبه در ماهیت خود، هم یکجانبه هستند و هم اجباری، که نقض آشکار منشور سازمان ملل و هنجارهای قوانین بین المللی هستند، و به نظر می رسد که برخی کشورها به طور بی پروا از این طریق به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند.

سفیر چین در ادامه با اشاره به اینکه یک کشور خاص (آمریکا)، اخیرا جنگ اقتصادی راه انداخته است تا کمپانی های دیگر را از تعامل با کشور مقابل خود بهراساند، اظهار داشت: این کشور اگر نتواند به قوانین بین المللی جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کند، به قوانین داخلی خود استناد می کند و اگر در قوانین داخلی خود چیزی نداشت، به آئین نامه های دولتی خود رجوع می کند. این سیاست قدرت آمریکا است و به عنوان ابزار قلدری از آن استفاده می کند. وی خاطرنشان کرد که همین ایالات متحده که هم اکنون از تحریم های یکجانبه علیه کشورها استفاده می کند، در اوایل استقلال خود همواره تحت محاصره، تحریم و مداخله بوده است و همین کشور زمانی یکی از مخالفان سرسخت تحریم بوده است.

این سخنران در ادامه با اشاره به اینکه در عمل مشاهده شده است که اقدامات قهری یکجانبه نه تنها مشکلات را حل نمی کند، بلکه خطرات مختلفی را ایجاد می کند، افزود: این تحریم ها حاکمیت برابر دولت ها را نادیده می گیرد و سبب به هم خوردن نظم بین المللی و نیز تضعیف حاکمیت قانون می شوند. از طرف دیگر، این اقدامات مانع روابط اقتصادی کشورها با هم شده و اقتصاد جهانی را به خطر می اندازند. وی تاکید کرد: این موضوع، همچنین به خود کشور تحریم کننده ضرر می زند، چرا که تحقیقات اخیر نشان داده است اعمال بیشتر تعرفه های تجاری از سوی دولت آمریکا، سبب افزایش متوسط 69 میلیارد دلاری هزینه های زندگی بر مردم آمریکا در سال شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری اینکه تحریم های آمریکا، جدای از جوانب منفی، سبب ایجاد عزم و انگیزه در میان کشورهای تحریم شونده شده است تا خود بتوانند بسیاری از نیازهای خود را برآورده کنند، افزود: دولت چین نیز از زمان استقلال خود، مورد تحریم بوده است و هم اکنون نیز با قلدری آمریکا مواجه هست. ما مخالفت خود را نسبت به تحریم های یکجانبه اقتصادی علیه هر کشور دیگری اعلام می کنیم و تاکید می کنیم که چین به شدت از چندجانبه گرایی و حاکمیت حقوق بین الملل دفاع می کند.

نماینده چین در پایان اظهار داشت: ما از همه کشورها می خواهیم تا به اهداف و اصول منشور پایبند باشند و همکاری های مورد علاقه طرفین را بر مبنای احترام به حاکمیت کشورها و حاکمیت جهانی تقویت کنند. ما امیدواریم که همه کشورها با یکدیگر جهت مقابله با یکجانبه گرایی کار کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها