مناظره انتخاباتی دموکراتها؛ از بوی پوشک بچه تا بوی نامطبوع ترامپ

مناظره انتخاباتی دموکراتها؛ از بوی پوشک بچه تا بوی نامطبوع ترامپ
جمعه 7 تير 1398 - 19:19

حمله همه جانبه به سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهور مساله ساز آمریکا، دردومین شب مناظره دموکرات ها، ترجیع بند اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری این کشور بود و اوج این مساله اظهاراتی در خصوص ترجیح بوی پوشک بچه بر بوی نامطبوع ترامپ بود.

العالم ـ گزارش

در دومین شب مناظره دموکرات ها از نخستین دور که با حضور ۱۰ نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ برگزار شد، موضوعات مختلفی همچون مبارزه با ترامپ، بیمه، مالیات، کنترل سلاح و سیاست خارجی مطرح شد دراین بین نوک پیکان حملات نامزدها متوجه سیاسیت های ترامپ بود به طوری که نامزدها 52 بار نام وی را در این مناظره به زبان راندند.

شهر میامی فلوریدا، شامگاه پنجشنبه به وقت محلی شاهد مباحث جدی درباره مسائل پیش روی آمریکا در چهار سال دیگر که از ۲۰۲۱ آغاز می‌شود بود. در این مناظره پیر و جوان در کنار هم قرار گرفتند ازجمله جو بایدن، برنی سندرز، کاملاً هریس، پت بوتیجیج، کریستن جیلیبرند، اندرو یانگ، اریک سوالول، مایکل بنت، جان هیکنلوپر و ماریان ویلیامسون تا نقطه نظراتشان را در باره شرایط کنونی آمریکا و برنامه های آینده مطرح کنند.

دراین مناظره جو بایدن به سیاست های اقتصادی ترامپ تاخت و خاطرنشان کرد که کاهش مالیات‌های دولت ترامپ، به نفع ثروتمندان است و او این روند را متوقف خواهد کرد.

برنی سندرز نیز ترامپ را حقه باز، نژاد پرست و دروغ گویی مریض خطاب کرد و گفت: «بحث ما مساله نسلی نیست، بحث ما جرات است! این که چه کسی جرات دارد جلوی وال‌استریت، کمپانی‌های عظیم و‌ پول‌های زیاد بایستد؟»

وی با اعلام مخالفت با آزادی خرید و فروش اسلحه افزود: سالانه ۴۰ هزار نفر به خاطر تفنگ‌ها در این کشور کشته می‌شوند. تفنگ‌های پیشرفته باید در دست ارتش باشد و‌ نه این‌ که در خیابان‌ها فروخته شوند.

جنگ با ایران مخرب تر از هر جنگی خواهد بود

سندرز همچنین گفت که یک تفاوت جدی با جو بایدن دارد، او در سنا برای جنگ با عراق رأی مثبت داد ولی من مخالفت با آن جنگ را رهبری کردم. من آمریکا را از جنگ در یمن - که به رهبری عربستان در جریان است- بیرون می‌کشم. و مهم‌تر از همه هرکاری می‌کنم تا جنگ با ایران از ما دور شود. جنگ با ایران مخرب‌تر از هرجنگی خواهد بود که ما تا الآن داشتیم.

براساس نظر سنجی ها از 10 نفری که شامگاه پنجشنبه به وقت محلی به مناظره پرداختند، سناتور برنی سندرز نماینده سوسیال ‌دموکرات ایالت ورمونت در مجلس سنا و جو بایدن معاون اول دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رتبه های اول و دوم را دارند.

ترامپ بزرگ ترین تهدید امنیت ملی آمریکا

در ادامه، کاملا هریس دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از وضعیت اقتصادی آمریکا گفت که باید کاری کنیم که مردم فقط برای گذران زندگی به یک شغل کفایت کنند و نیاز به چندشغله بودن نداشته باشند. مردم امروز نمی‌خواهند شاهد جنگ غذا باشند، بلکه می‌خواهند مطمئن شوند که می‌توانیم غذا بر میزشان بگذاریم.

هریس درباره‌ جداکردن فرزندان مهاجرین غیرقانونی از والدینشان خاطرنشان کرد، ترامپ این فرزندان را در قفس می‌کند. من این کودکان را آزاد می‌کنم.

وی همچنین دونالد ترامپ را بزرگ‌ترین تهدید امنیت ملی آمریکا عنوان کرد.

پیت بوتجیاج نیز به انتقاد از آزادی خرید و فروش اسلحه درآمریکا پرداخت و گفت که اگر اسلحه باعث امنیت می‌شد، ما الآن امن‌ترین کشور دنیا بودیم. وی همچنین خاطرنشان کرد، همه می‌گویند نیاز به بیمه‌ همگانی داریم، ولی سؤال این‌جاست که چه‌طور از وضعیت فعلی به بیمه همگانی برسیم؟

ویلیامسون دیگر نامزد دموکرات شرکت کننده در مناظره انتخاباتی نیز با انتقاد از وضعیت بیمه همگانی تصریح کرد، ما در آمریکا "بیمه‌ سلامت" نداریم، بلکه "بیمه‌ بیماری" داریم.

مرگ کودکان مهاجر در کمپ های جدا سازی

در بخشی از این مناظره گیلیبراند گفت که تا کنون ۷ نفر از کودکان به خاطر سیاست مهاجرتی ترامپ جان خود را از دست داده اند کودکانی که در مرز از والدینشان جدا شده و در کمپ‌های جداسازی مرده‌اند. وی همچنین به شدت از انجمن سلاح آمریکا انتقاد کرد.

بنت، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که روسیه را بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا دانست و گفت که بزرگ‌ترین تهدید ما چین و جنگ تجاری نیست. روسیه است، که در انتخابات ما دخالت می‌کند.

از سوی دیگر سوالوو دیگر نامزد شرکت کننده دومین شب مناظره دموکرات ها از نخستین دور که با حضور۱۰ نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد، به انتقاد از آزادی خرید و فروش اسلحه پرداخت و گفت، ما باید کشوری شویم که فرزندانمان را بیش‌تر از تفنگ‌هایمان دوست داشته‌باشیم.

وی با حمله به سیاست های ترامپ خاطرنشان کرد، «من یک پدر هستم و وقت‌هایی که پوشک [بچه‌ام را] عوض نمی‌کنم، واشنگتن را عوض می‌کنم. بیش‌تر وقت‌ها پوشک بوی بهتری می‌دهد.»

مناظره‌ بعدی دموکرات‌ها نهم و دهم مردادماه در شهر دیترویت، ایالت میشیگان برگزار خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها