مهلت اقامت آوارگان افغانستانی در پاکستان تا سال آینده تمدید شد

مهلت اقامت آوارگان افغانستانی در پاکستان تا سال آینده تمدید شد
شنبه 8 تير 1398 - 09:56

دولت پاکستان مدت اقامت آن دسته از پناهندگان افغانستان که به طور قانونی در این کشور حضور دارند را تا تیرماه ۱۳۹۹ (۳۰ ژوئن ۲۰۲۰) تمدید می کند.

العالم ـ آسیا

رسانه های پاکستانی روز شنبه اعلام کردند که «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در جریان سفر اخیر «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان به اسلام آباد وی را از تصمیم نهایی برای تمدید مهلت اقامت پناهجویان افغان مطلع کرد.

وزارت امور ایالات و مناطق مرزی پاکستان نیز در این باره گفت: با انقضای مدت اقامت قانونی نزدیک به یک میلیون و نیم از پناهندگان افغانستان در ماه جاری میلادی، دولت اسلام آباد تصمیم گرفت تا حضور این پناهندگان را به مدت یکسال دیگر تمدید کند.

بر این اساس وزیر امور ایالات و مناطق مرزی پاکستان که رسیدگی به امور پناهندگان خارجی در این کشور را نیز بر عهده دارد، در نشستی سه جانبه با حضور افغانستان و سازمان ملل متحد در اسلام آباد با تمدید مدت حضور پناهندگان افغانی در پاکستان موافقت کرد.

دولت اسلام آباد و مسئولان آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) می گویند: پاکستان میزبان حدود یک میلیون و نیم پناهنده ثبت شده افغانی بوده علاوه بر این تقریباً همین تعداد پناهنده غیر ثبت شده افغانی نیز در این کشور حضور دارند.

دولت افغانستان و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد از تصمیم پاکستان برای تمدید مهلت اقامت پناهندگان افغانی استقبال کردند.

با این حال کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به فعالیت های خود برای کمک به بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانستان به کشورشان ادامه داده و تاکنون هزاران نفر از این افراد را به افغانستان بازگردانده است.

در عین حال بازگشت پناهندگان افغانستان به کشورشان با موانعی نیز همراه است، نبود فرصت برای امرار معاش، سرپناه و ناامنی از دلایلی است که پناهندگان افغانی به کشورشان باز نمی گردند.

در پاکستان بیشترین تعداد پناهندگان افغانستان در ایالت های خیبرپختونخوا (شمال غرب) و بلوچستان در جنوب غربی این کشور مقیم هستند.

به گزارش ایرنا، پاکستان در حالی پذیرای پناهندگان افغانی است که اکثر آنان زندگی سختی در این کشور داشته و همچنین نیمی از این افراد در خارج از افغانستان به دنیا آمده و از هیچ ثروت و زمینی برای زراعت نیز برخوردار نیستند.

نظر سنجی های به عمل آمده توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و وزارت امور پناهندگان افغانستان حاکی از آن است که اکثر افراد بازگشته به افغانستان به طور کامل دارای هدف نامشخصی هستند.

پربیننده ترین خبرها