نماینده عراقی: حمله به خطوط نفت سعودی از طریق خاک عراق صحت ندارد

نماینده عراقی: حمله به خطوط نفت سعودی از طریق خاک عراق صحت ندارد
دوشنبه 10 تير 1398 - 14:52

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که خبر حمله به لوله‌های نفتی سعودی از طریق خاک عراق صحت ندارد و ریاض نیز از این مسئله مطلع است.

العالم - عراق

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز دوشنبه به ادعاهای عربستان سعودی درباره حمله به لوله‌های نفتی این کشور واکنش نشان داد.

«علی الغانمی» عضو این کمیسیون تأکید کرد که اگر حمله به خطوط لوله‌های نفتی سعودی توسط پهپادهایی که از خاک عراق برخاسته بود، ثابت می‌شد، ریاض باید این مسئله را به سازمان ملل ابلاغ می‌کرد.

الغانمی به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت که «ولی این سخن، به هیچ عنوان صحت ندارد و سعودی نیز از این مسئله اطلاع دارد».

«سلیمان العقیلی» خبرنگار و نویسنده سعودی مدعی شد که باید به نیروهای هوایی سعودی اجازه ورود به خاک عراق داده شود تا اگر حمله به لوله‌های نفتی ریاض ثابت شود، جنگنده‌های سعودی نیز گروههای مسلح عراق را هدف قرار دهند.

الغانمی در واکنش به این مسئله گفت: «با چه منطق و زبانی العقیلی سخن می‌گوید؟ آیا این منطق منافع مشترک کشورهاست، یا منطق منافع کشور وی یا منافع امنیت عربی مشترک. هدف از این مدعا چیست؟».

وی ادامه داد: «خاک عراق، محلی برای حمله به هیچ کشوری نیست. این ادعا، بر خلاف قانون اساسی است».

العقیلی یکشنبه در جریان برنامه «وجهه نظر» (دیدگاه) که از شبکه «دجله» پخش می‌شود، اظهار داشت که عربستان درباره ادعاهای مربوط به حمله به لوله‌های نفتی خود هیچ واکنشی نشان نداده است.

وی درباره علت این اقدام سعودی، ادعا کرد که ریاض قصد دارد روابط بین سعودی و عراق را حفظ کند و روابط دو کشور به سمت برخورد حرکت نکند.

این نویسنده سعودی در حالی این ادعا را مطرح کرده که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق، این مسئله را تکذیب و تأکید کرد که چنین حمله‌ای رخ نداده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها