ایران و گذار از مرز ذخیره اورانیوم 300 کیلویی؛ پیام‌ها و پیامدها

ایران و گذار از مرز ذخیره اورانیوم 300 کیلویی؛ پیام‌ها و پیامدها
دوشنبه 10 تير 1398 - 18:26

خبر:

در حالی که ایران اعلام کرده بود درصورت خارج نشدن اروپاییان از بی عملی، در برجام دو اقدام اساسی را در بازه زمانی 60 روزه و البته طبق برجام عملیاتی خواهد کرد امروز وزیرخارجه ایران اعلام کرد کشورش اولین اقدام وعده داده شده را عملیاتی کرده و ذخیره اورانیوم غنی شده اش را از مرز 300 کیلو گرم گذرانده است.

تحلیل:

- درحالی که هنوز 6 روز از فرصت داده شده به اروپاییان باقی مانده اعلام عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ازمرز 300 کیلوگرم هشداری جدی است به اروپاییان مبنی بر اینکه ایران بنایی برای کوتاه آمدن از سیاست اعلام شده اش ندارد و این یعنی انکه اگر اروپاییان در فرصت باقی مانده تصمیمی سریع و صریح اتخاذ نکنند و آن را اعلام و عملیاتی نکنند، در یک گام مساله تاسیسات اراک حسب وعده عملیاتی میشود وبعد از ان سیاستها و عملیات جدید وعده داده شده رسانه ای و عملیاتی خواهند شد.

- فرصت پیش روی اروپا بسیار محدود است و شواهد نشان میدهد ایران تا اینجای کار از خروجی "کمیسیون مشترک برجام" که چند روز پیش در وین برگزار شد راضی بنظر نمیرسد این عدم رضایت فرصت پیش روی اروپاییان را محدود ومحدودتر میکند.

- نگاه ایران به "اینستکس" وفق برجام نگاهی "مقدمه گونه" است. ایران میگوید اروپا در برجام مقابل ایران 11 مساله در امور نفت، بانک، بیمه، کشتیرانی، سرمایه گذاری خارجی، انرژی، انتقال پول و... را تعهد کرده و اینستکس به عنوان مقدمه ای برای تحقق آن تعهدات ملحوظ نظر بوده است. در سایه این نگاه اصرار اروپا بر تامین برخی از اعتبارات و راه اندازی کانال مالی اگر چه با استقبال چند کشور اروپایی دیگر در بوق و کرنای تبلیغاتی قرار گرفته است اما همچنان مساله ای فرعی در مقابل 11 تعهد اصلی محسوب میشود.

- گفته می شود ماکرون در دیدار با ترامپ او را مجاب کرده است که ایران را به بقای در برجام در مقابل لغو پاره ای تحریم های آمریکا تشویق کند و بهمین خاطر این روزها از سفر ماکرون به تهران زیاد سخن گفته می شود، این در حالی است که از نگاه جمهوری اسلامی و در شرایط پس از خروج آمریکا از برجام اینک مساله اساسی ایران مطالبه عمل به تعهدات برجامی از ناحیه اروپاست.

- انتظار ایران از اروپا این است که با سیاست "یک بام و دو هوا" فاصله بگیرد. بدیهی است که عمل به تعهدات برجامی از سوی اروپاییان در بخش های قابل توجهی با تحریم های آمریکا برخورد پیدا می کند و این یعنی اینک توپ انتخاب مسیر در زمین اروپاییان است.

- ظریف اعلام کرده است اگر اروپا به تعهداتش عمل کند اقدامات اعلام شده قابل بازگشت است بر این اساس می توان انتظار داشت بعد از اعلام گذر ایران از ذخیره 300 کیلویی اورانیوم غنی شده روند تصمیم گیری اروپاییان سرعت چشمگیر تری پیدا کند.

-نظر به آنچه گذشت از امروز و پس از اظهارات ظریف دستور جلسه نشست ظریف با همتایان اروپاییش که حسب گفته عراقچی بناست طی روزهای آینده صورت پذیرد کاملا روشن بنظر میرسد یا تعهد کامل اروپاییان به تکالیفشان دربرجام یا گسترده تر شدن دامنه اقدامات جدید ایران درقالب این توافق بین المللی.

پربیننده ترین خبرها