هشام شرف در گفتگوی تفصیلی با العالم:

اجازه نمی دهیم متجاوزان خواب راحتی داشته باشند/ اگر اقدامات سعودی ها ادامه یابد به همه اهداف نظامی و اقتصادی آنان حمله خواهیم کرد/ ما غیرنظامیان را هدف نمی گیریم/ ائتلاف سعودی گریفیتس را در تنگنا قرار داده است/ حوثی ها بخشی از دولت نجات ملی هستند

سه شنبه 11 تير 1398 - 22:56

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن گفت: دفاع از خود حقی قانونی در همه دنیا و استراتژی دفاعی یمن در پاسخ به تجاوز سعودی ها است.

العالم - یمن

شرف در برنامه "لقاء خاص" شبکه العالم گفت: واکنش یمن؛ پیام هایی برای متجاوزان و همه دنیا داشت مبنی بر اینکه در برابر تجاوزاتی که به ما می شود سکوت نخواهیم کرد.

وی باانتقاد از دوگانگی معیارهای محافل بین المللی در برخورد با بمباران برخی از پایگاه های سعودی در برابر بمباران ساختمان ها، مدارس و مناطق غیرنظامی یمن گفت : واکنش های یمن ادامه خواهد داشت تا بتوانیم روش مناسبی برای صلح بیابیم.

هشام شرف گفت : جنگ یمن وارد پنجمین سال خود شده که این مساله ضرورت مذاکره و دستیابی بر صلح را ایجاب می کند.

وی تاکید کرد : سیاست مقابله به مثل ، گاهی در اصل زمینه را برای صلح فراهم می کند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی تاکید کرد: ما شکیبایی کردیم و در تلاش بودیم از طریق چند شبکه بین المللی گزینه های صلح را مطرح کنیم اما متجاوزان به بمباران شهرهای ما ادامه دادند و هنوز فرودگاه صنعا تعطیل است و هزاران نفر می میرند، متجاوزان باید بدانند تا زمانی که ملت یمن در رنج و عذاب است اجازه نخواهیم داد خواب راحتی داشته باشند.

همه گزینه ها در چارچوب پاسخ دادن مطرح است تا صلح محقق شود

وی تاکید کرد: ما ازمرزهای جنوبی سخن نمی گوئیم ما می توانیم دورتر از آن را هدف قرار دهیم و همه گزینه ها در چارچوب پاسخ دادن مطرح است تا صلح محقق شود.

هشام شرف افزود: اگر متجاوزان به همان روال ادامه دهند به همه اهداف نظامی و اقتصادی حمله خواهیم کرد و شاید این اهداف از عربستان عبور کرده و به امارات برسد.

وی پیش بینی کرد پیام های واکنش یمن به گوش ریاض ،ابوظبی و پایتخت هایی برسد که آنان را به سلاح تجهیز می کنند.

هشام شرف از سوی دیگر گفت: برخی تلاش می کنند تا وانمود کنند حوثی ها به متجاوزان پاسخ می دهند اما واقعیت این است که حوثی ها بخشی از دولت نجات ملی هستند و ارتش و کمیته های مردمی عامل اصلی دفاع هستند و به امید خدا به زودی با آنان به عنوان دولت یمن مذاکره خواهیم کرد.

ما هیچ غیرنظامی را در عربستان هدف نمی گیریم

وی تاکید کرد: ما هیچ غیرنظامی را در عربستان هدف نمی گیریم اما هر عملیات تبعاتی دارد که در تلاشیم خود را از آن دور نگاه داریم.

وزیر خارجه دولت نجات ملی افزود: ما غیرنظامیان را هدف نمی گیریم ، اگر نیاز به بمباران آنها داشتیم بدون شک جبهه جنوب را بمباران می کردیم اما مناطق بررسی شده را بمباران می کنیم .

وی افزود: شورای وزیران یمن آمادگی دارد به غیرنظامیان احتمالی که از عملیات یمن در صورت درستی ادعای متجاوزان زیان دیده اند، خسارت بدهد.

شرف تاکید کرد: متجاوزان عمدا غیرنظامیان یمنی را هدف می گیرند که دلائلی برای اثبات آن داریم اما ما اینگونه نیستیم و با این اقدام مخالفیم.

وی تاکید کرد : ما هنوز به توافق سوئد پایبند هستیم و برای جلب اعتماد از یک سو عقب نشینی کردیم اما طرف مقابل در صدد زیر سوال بردن این توافق است زیرا به نفع مردم یمن است و انها به دنبال تحقق منافع مردم یمن نیستند.

وی افزود: هر توافق در الحدیده و انتشار آن در دیگر مناطق ، موجب قطع شدن کمک ها به عربستان و امارات می شود از این رو آنها در صدد مانع تراشی بر سر هر اقدامی هستند که به صلح منتهی می شود.

وزیر خارجه دولت نجات ملی تاکید کرد : دلیل افزایش اقدامات نظامی ائتلاف متجاوزان در شهر الحدیده ، ارسال پیامی برای همه دنیا بود مبنی بر اینکه آنها خواهان برقراری صلح نیستند.

وی پرسید: چرا کشورها جرات وشجاعت ندارند تا هیات های بین المللی به صنعا اعزام کنند در حالی که هیات هایی به عدن رفته و گفت وگوهایی با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن و سران مزدوران انجام می دهند گویی آنان طرفی هستند که صلح به دست آنان است.

هشام شرف ازطرف های بین المللی که در صدد برقراری صلح هستند ،خواست به مردم یمن مراجعه کنند تا راهکار منصفانه ای برای همه بیابند. اما آنها با این مخالف هستند زیرا به دنبال راهکاری هستند که برای آنان امکان ادامه تجهیز به سلاح و پول را فراهم کند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی افزود: اگر طرف های بین المللی تجدیدنظر کنند، درهای صنعا نیز به روی همه گروه ها و هیات ها و ابتکارهای صلح و حتی 5 کشور عضو دائم شورای امنیت باز است .

وی افزود : همه دنیا از پایان دادن به رنج مرم یمن و ضرورت وجود طرفی در صنعا که قدرت را به دست بگیرد سخن می گویند، اما چرا دنیا جسارت مذاکره با صنعا را ندارد.

کشورهای صادر کننده صلاح به کشورهای متجاوز منافعشان در ادامه این جنگ است

هشام شرف تصریج کرد: این موانع به خاطر کشورهای صادر کننده صلاح به کشورهای متجاوز است که منافعشان در ادامه این جنگ است و هیچ تمایلی به صلح و پایان عملیات های جنگی نداشته بلکه مایل به برقراری صلح تدریجی برای ضعیف کردن عربستان و امارات هستند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی گفت : دولت نجات ملی در صدد پایان دادن به رنج ملت یمن است و دنیا نیز از آن آگاه است اما طرف دیگر در صدد استفاده از این وضعیت بوده و هیچ تمایلی به پایان آن ندارد.

وی تاکید کرد: کشورهای متجاوز و به ویژه عربستان و امارات باید بدانند با تجهیز یمنی هابه سلاح هم اکنون در باتلاق گرفتار شده اند و آنان و هم چنین برخی از کشورهای عربی و به ویژه آمریکا مسئول جنایت ها علیه یمن هستند .

ائتلاف سعودی گریفیتس را در تنگنا قرار داده است

هشام شرف افزود: طرف دیگر ، مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل را به جانبداری از دولت نجات ملی متهم می کند و آنها با این روش می خواهند گریفیتس را در تنگنا قرار دهند تا بدین ترتیب محافل بین المللی برای تغییر دادن وی اعمال فشار کنند.

وی افزود:گریفیتس برای دیدار با رهبران سیاسی و شماری از وزرا به صنعا خواهد آمد زیرا وی معتقد است باید با همه کسانی که با وضعیت یمن ارتباط دارند سخن بگوید.

شرف افزود: فرستاده ویژه سازمان ملل وقتی به یمن آمد عملا با یک نظام در قالب دولت نجات ملی و شورای سیاسی به ریاست مهدی المشاط روبرو شد.

وی افزود: متجاوزان با دیدار گریفیتس با ما مخالفت دارد تا بتوانند اینگونه تبلیغ کنند که وی فقط با رهبران شبه نظامیان به اصطلاح خودشان دیدار داشته است.

شرف درباره مساله جنوب و نابسامانی امنیتی انجا گفت : این نابسامانی ادامه دارد و به برخورد میان هواداران متجاوزان و کشورهای ائتلاف متجاوز ادامه خواهد داشت زمانی که متوجه شوند این کشورها برای خدمت به شهروندان یمنی نیامده اند و فقط در اندیشه منافع خود هستند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی افزود: زمان حکومت دولت عبدربه منصور هادی یا به گفته انان دولت قانونی منقضی شده و به قدرت رهبران شبه نظامی و فرماندهان جنگی ریاض ،قاهره و اردن تبدیل شده است.

وی درباره معامله قرن گفت : مساله فلسطین یک اصل است و ما در کنار ملت فلسطین برای استیفای همه حقوق آنان ایستاده ایم و تلاش برخی کشورهای منطقه در دادن رشوه اقتصادی برای تحقق اهداف سیاسی ناکارامد است.

وزیر خارجه دولت نجات ملی افزود: سردمداران می روند و فقط مردم باقی می مانند و هر اندازه برخی از سران در صدد فروختن مساله فلسطین باشند،دیگران خواهند آمد و روال عادی را برقرار خواهند کرد.

وی درباره بحران ایران و امریکا و تاثیرآن بر بحران یمن و کل منطقه گفت : مقامات آمریکایی باید به همان اندازه ای که دوست دارند مورد احترام قرار بگیرند ، به دیگران احترام بگذارند و در مسائل داخلی دیگران دخالت نکرده و برای تحمیل عقاید خود پا را از حد فراتر نگذارند و مانند رئیس دنیا رفتار نکنند.

پربیننده ترین خبرها