مقام‌آمریکایی: تلاش چین برای سیطره بر نظم جهانی تهدیدی برای واشنگتن است

مقام‌آمریکایی: تلاش چین برای سیطره بر نظم جهانی تهدیدی برای واشنگتن است
سه شنبه 11 تير 1398 - 22:58

یک مقام آمریکایی معتقد است که تلاش چین برای سیطره بر نظم کنونی جهان و ارعاب همسایگان، تهدیدی طولانی مدت برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌آید.

العالم - آمریکا

، «جان رودز» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا معتقد است که تلاش چین برای سیطره بر نظم کنونی جهان و ارعاب همسایگان، تهدیدی طولانی مدت برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌آید.

وی مدعی شده است که سران چین چالش نظم کنونی جهان را که از زمان جنگ جهانی دوم وجود داشته، انتخاب کرد‌ه‌اند و این کار را به گونه‌ای که امنیت ملی آمریکا تهدید می‌کند به پیش می‌برند.

جان رودز که در کنفرانس هرتزلیا در سرزمین‌های اشغالی صحبت می‌کرد، افزود: «روابط میان آمریکا و چین کاملا رقابتی است. ما در حال رقابت اقتصادی هستیم اما قصد نداریم که دشمن یکدیگر باشیم.»

معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد: «چین می‌خواهد که به قدرت پیشروی جهان تبدیل شود. ما به افزایش توانایی‌های نظامی چین با نگرانی می‌نگریم. ما شاهد آن هستیم که چین به دنبال تحمیل کنترل خود بر مناطقی از اقیانوس بوده تا همسایگان خود را مرعوب کند.»

از سوی دیگر تلاش برای کاهش نقش دلار در تجارت‌های جهانی توسط روسیه و چین، نگرانی آمریکا را به شدت برانگیخته است.

یک کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه‌ای گفته است در حالی که روسیه و چین به دنبال کاهش نقش دلار در تجارت‌های جهانی هستند نباید انتظار داشت که واشنگتن بدون درگیری، اجازه دهد سیطره‌اش بر اقتصاد جهانی از دست برود.

فارس

پربیننده ترین خبرها