عبدالمهدی: دستور‌العمل‌های بعدی درباره الحشد الشعبی را اعلام خواهیم کرد

عبدالمهدی: دستور‌العمل‌های بعدی درباره الحشد الشعبی را اعلام خواهیم کرد
سه شنبه 11 تير 1398 - 23:05

نخست‌وزیر عراق گفت که دولت برای صدور بخشنامه‌های بعدی مربوط به سازماندهی نهادهادی وابسته به الحشد الشعبی اقدام خواهد کرد.

العالم _ عراق

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه گفت که دستورالعمل‌های دولت درباره سازماندهی نهادهای زیر مجموعه سازمان الحشد الشعبی متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی که در کنفرانس خبری هفتگی این اظهارات را عنوان می‌کرد، افزود: «الحشد الشعبی از جمله نهادهایی است که در تحقق پیروزی عراق در برابر داعش نقش داشت و اکنون زمان آن فرا رسیده که حق و حقوق آن تضمین و اوضاع امنیتی هم سازماندهی شود».

به گزارش پایگاه خبری السومریه،‌ عبدالمهدی تاکید کرد که «ملاک سازماندهی انتقال افسران الحشد الشعبی به صفوف ارتش و پلیس، دستورالعمل‌های رسمی نظامی است».

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق دیروز دوشنبه دهم تیرماه، فرمانی ده‌بندی برای سازماندهی الحشد الشعبی صادر کرد که بر اساس آن این سازمان «بخشی جدانشدنی نیروهای مسلح عراق» شده و آن دسته از گروه‌هایی که نمی‌خواهند به «نیروی مسلح عراق»‌ بپیوندند، می‌توانند جدا شوند و به فعالیت سیاسی بپردازند.

عادل عبدالمهدی در این فرمان ده‌بندی مطلب جدیدی که علیه الحشد الشعبی باشد، نه تنها اعلام نکرده که بندهای اصلی از جمله بند نخست،‌ بر موجودیت آن تأکید مؤکد کرده و گفته «الحشد الشعبی بخشی جدایی‌ناپذیر از نیروهای مسلح عراق است». این را باید مقایسه کرد با زمان 2016 که برخی گروه‌های سیاسی نزدیک به آمریکا یا عربستان سعودی، تلاش کردند که موجودیت الحشد الشعبی را بعد از نابودی داعش، کاملا منتفی کنند اما اکنون در فرمانی که تأکید بر قانون قبلی است، تصریح شده که الحشد، بخشی جدایی‌ناپذیر از نیروهای مسلح عراق است.

«حسن الکعبی» رئیس فراکسیون «بدر» پارلمان عراق روز سه‌شنبه گفت که تصمیم عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور برای سازماندهی الحشد الشعبی و ادغام آن با نیروهای مسلح، مساله جدیدی نیست.

حسن الکعبی در عین حال تاکید کرد که هیچ شخصیت سیاسی یا دولتی قادر نخواهد بود الحشد الشعبی را از میان بردارد.

وی گفت که «الحشد تنها با فتوای خود آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالیقدر از میان برداشته می‌شود و هیچ مقام سیاسی یا دولتی قادر به حذف آن نخواهد بود»

فارس

پربیننده ترین خبرها