رژیم صهیونیستی و افزایش روند مهاجرت معکوس؛ دلایل و پیامدها

رژیم صهیونیستی و افزایش روند مهاجرت معکوس؛ دلایل و پیامدها
چهارشنبه 12 تير 1398 - 17:06

عواملی از جمله بحران هویت ملی و بحران امنیتِ ناشی از ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی از دلایل عمده افزایش مهاجرت معکوس در سرزمین‌ اشغالی است که پیامدهای منفی اقتصادی، نظامی و امنیتی برای اسرائیل داشته است.

العالم - فلسطین اشغالی

مطالعات اخیر رژیم صهیونیستی نشان داد که میزان مهاجرت منفی برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ در داخل سرزمین‌ اشغالی فلسطیم رکورد شکسته است و شمار یهودیانی که فلسطین اشغالی را ترک کرده‌اند بیش از تعداد مهاجران بوده است.

در سال ۲۰۱۸ تعداد یهودیانی که فلسطین اشغال را ترک کردند حدود شانزده هزار و هفتصد نفر بوده است که بیشترشان خانواده بودند درحالی که فقط هشت هزار و پانصد اسرائیلی در آن سال به فلسطین اشغالی مهاجرت کردند.

به گزارش وبگاه خبری الخلیج اونلاین، این مطالعه نشان داد که میزان افرادی که از سرزمین‌های اشغالی خارج می‌شوند، امروز به دو نفر از هر هزار نفر می‌رسد، در حالی که نسبت کسانی که بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت می‌کنند به یک نفر از هر هزار نفر می‌رسد. این مطالعه اشاره کرد که بیش از نیمی از یهودیانی که فلسطین اشغالی را ترک کردند ۶۴ درصد، زاده آمریکای شمالی، ۲۵ درصد استرالیا، و ۱۱ درصد از کشورهای آسیا و آفریقا بودند.

بر اساس اطلاعات اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ تا پایان سال ۲۰۱۵، ۷۲۰ هزار یهودی سرزمین‌ اشغالی را ترک کردند و به آنجا بازنگشتند. این تعداد شامل کسانی هم می‌شود که در آن دوره در خارج از رژیم فوت کرده بودند.

پیش بینی‌های آماری و تحقیقاتی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که جمعیت عرب‌های ساکن سرزمین‌ اشغالی به میزانی افزایش خواهد یافت که جمعیت یهودی‌ها را تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۵۰ درصد خواهد رساند. اگر همچنان مهاجرت معکوس ادامه یابد، وضعیت امنیتی و سیاسی بدتر میشود و نقش مقاومت عربی در برابر اشغالگری افزایش یابد.

علل این آمار ترسناک برای تل‌آویو

درباره علل به وجود آمدن این آمار ترسناک، رسانه‌های عبری گزارش دادند که یهودیان به دلایل متعدد در وضعیتی عصبی در داخل اسرائیل زندگی می‌کنند. از جمله اینکه زندگی آنها در معرض خطر است، به ویژه که این شهرک‌ها در خارج از دیوار حائلی است که رژیم اشغالگر بنا کرده و یهودیان احساس وابستگی به این سرزمین ندارند و احساس می‌کنند که هویت عربی بر این خاک مستولی است که این موجب می‌شود که آنها به فکر ترک تل آویو به مقصد دیگری بیفتند.

برای رسیدگی به این نگرانی‌ها، «جنبش صهیونیستی» که برآورد می‌کند تنها ۴۳ درصد از یهودیان جهان در سرزمین‌ اشغالی زندگی می‌کنند، درصدد تقویت و گسترش کمپین های مهاجرت بر آمده تا حدود ۳۰۰ هزار یهودی را از آرژانتین، آمریکای لاتین، آفریقای جنوبی، اتیوپی و هند جذب کرده و آنها را در سرزمین‌ اشغالی اسکان دهد.

«ثابت العمور» پژوهشگر فلسطینی مقیم بیروت مهاجرت معکوس در سرزمین‌ اشغالی را یکی از مهم ترین چالش‌های پیش روی رژیم صهیونیستی دانست و گفت: تل آویو همه تلاش خود را برای حل این معضل به کار بسته است، اما جمعیت شناسی فلسطین موفق عمل کرده و پیروز شده است.

وی در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین تاکید کرد: اسرائیل برای مقابله با این بحران به جذب یهودیان آفریقایی متوسل شد، اما در بحرانی بزرگ‌تر گرفتار آمد. وقتی که در رفع هرج و مرج داخلی ناشی از حضور آفریقایی‌ها در اسرائیل شکست خورد.

به گفته العمور، یهودیان از اسرائیل مهاجرت کردند؛ چرا که آنها کشور «شیر و عسل» را که به آنها وعده داده شده بود نیافتند. کما اینکه یهودیانی که در گذشته به فلسطین اشغالی مهاجرت کردند، از ملیت اصلی خود سلب نشدند و ورودشان به آنجا فقط مصلحتی و برای بهبود وضعیت زندگی و اقتصادی خود بوده است، اما با وضعیت نژادپرستی، قیمت‌های بالا، ناامنی و نظامی‌گری رژیم صهیونیستی، و نبود شیر و عسل شوکه شدند، بنابراین تصمیم گرفتند مهاجرت و فرار کنند.

این پژوهشگر فلسطینی از دلایل افزایش مهاجرت یهودیان را نقش مقاومت فلسطین و انتفاضه‌های مردمی برشمرد و گفت: مقاومت نقش مهمی در ناامنی داخل رژیم اشغالگر داشته و آنها را مجبور به مهاجرت و جستجوی امنیت در دیگر کشورها کرده است.

العمور افزود: فرآیند شکل‌گیری و تقویت صهیونیسم در اسرائیل، بر دو اصل اساسی یعنی اشغال اراضی فلسطینیان و مهاجرت‌ دادن یهودیان از اقصی نقاط جهان به این سرزمین استوار بوده است. این طرح شاید در کوتاه مدت جواب بدهد، اما راه حلی ریشه‌ای برای مقابله با افزایش طبیعی فلسطینی‌ها نیست. رژیم اشغالگر به مرحله‌ای رسیده که ارکان پروژه بزرگ صهیونیسم متزلزل شده است.

«مؤمن مقداد» یک کارشناس دیگر مسائل رژیم صهیونیستی هم گفت: تغییرات (مهاجرت معکوس) پس از انتفاضه دوم سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد که به دنبال آن مقاومت فلسطین هم از سنگ به سلاح ارتقا یافت و پس از پیروزی حماس در انتخابات ۲۰۰۶ بیشتر شد چون این مدت موشک‌ها و تونل‌های زیرزمینی مقاومت پیشرفته شده و در سال‌های گذشته چندین نظامی صهیونیست به گروگان گرفته شدند.

وی افزود: در طول این سال‌ها مقاومت به یک نگرانی عمده در میان صهیونیست‌های ساکن اسرائیل تبدیل شده است و صدها نفر از آنها را به اروپا فراری داده است، بیشترین درصد مهاجرت معکوس مربوط به شهرک نشینان ساکن جنوب اسرائیل و پیرامون نوار غزه است چون این گروه بیشتر تحت تاثیر مقاومت در طی سه جنگ گذشته قرار گرفتند.

این کارشناس مسائل صهیونیست‌ها افزود، برخی از افراد ممکن است با آنچه رسانه‌های اشغالگر درباره جذب صدها مهاجر تازه وارد به فلسطین اشغالی منتشر کرده‌اند فریب خورده باشند، اما تعداد فراری‌ها بیش از دو برابر است. مهاجرت فعلی که اسرائیل درصدد آن است جذب یهودیان آفریقایی است تا آنها را در ارتش ادغام کنند واین یک تهدید برای اسرائیل است.

او اشاره کرد که تشدید تجاوزگری رژیم اشغال موجی از قیام و انتفاضه فلسطینی‌ها را به وجود آورد و صدها یهودی را از فلسطین فراری داد؛ از بیم اینکه درگیری شدید قریب الوقوعی میان ساکنان کرانه غربی و قدس رخ دهد. مقداد توضیح داد که بیشترین میزان در سال ۲۰۱۷ پس از تشدید موج عملیات مقاومت مردمی اهالی قدس بود که اسرائیل را در وضعیت ترس شدید قرار داد و از آن به بعد قدرت این رژیم رو به تحلیل رفت.

مقداد درباره تاثیر مهاجرت بر اسرائیل گفت: فرار پی در پی شمار زیادی از یهودیان از اسرائیل ده‌ها نفر از یهودیان اروپا را هم به ترس می‌اندازد چون برای آنها از واقعیت تلخ سرزمین‌های اشغالی می‌گویند و این امر پروژه صهیونیست‌ها در جذب جایگزین‌های مهاجران از بین اروپایی‌ها به منظور دوام این رژیم را ناکام می‌گذارد.

رژیم صهیونیستی در حال حاضر هشت میلیون و ششصد و هشتاد هزار نفر جمعیت دارد. شش میلیون و چهارصد و هشتاد و چهار نفر آنها یهودی هستند که ۷۴.۷ از جمعیت این رژیم را تشکیل می‌دهند. در حالی که شمار شهروندان عرب آن هم یک میلیون و هشتصد و هشت هزار نفر هستند که ۲۰.۸ از جمعیت این رژیم را تشکیل می‌دهند.

فارس

پربیننده ترین خبرها