پولتيکو: آمریکا در حال بررسی اعطای معافیت به چین برای واردات نفت از ایران است

پولتيکو: آمریکا در حال بررسی اعطای معافیت به چین برای واردات نفت از ایران است
چهارشنبه 12 تير 1398 - 22:56

وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی معافیت چین برای واردات نفت از ایران است.

العالم - آمریکا

­پایگاه اینترنتی نشریه پولتیکو نوشت: ­وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی معافیت چین برای واردات نفت از ایران است اما این واردات در قالب تهاتر و بازپرداخت بدهی ایران به چین در ازای سرمایه گذاری در میادین نفت ایران خواهد بود. تیم دولت ترامپ در حال بررسی این موضوع است که در ارتباط با واردات نفت از ایران, آزادی عمل تمام عیار را در اختیار چین قرار دهد. این موضع جدید آمریکا، نقض تاکید این کشور برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

در این گزارش به قلم « اِلیانا جانسون» (ELIANA JOHNSON) آمده است: وزارت خارجه آمریکا به صورت جدی در حال بررسی استفاده از روزنه ای است - که مربوط به دوره اوباما است - تا به چین اجازه دهد که از ایران نفت وارد کند. این اقدام وزارت خارجه آمریکا نقض وعده دولت ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. همین هفته گذشته بود که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفته بود آمریکا هر وارد کننده نفت خام از ایران را تحریم خواهد کرد.

به گفته چند مقام آمریکایی، برایان هوک فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و تیم مذاکره کننده وی, موضوع اعطای معافیت به چین(برای خرید نفت از ایران) را مورد بحث و گفتگو قرار دادند که مربوط به قانونی می شود که در سال 2012 به تصویب رسیده و هدف از آن, مجازات صنعت نفت ایران بود. اکنون چاره این است که به چین اجازه (واردات نفت) بدهیم (کشوری) که اخیرا محموله حدود یک میلیون بشکه ای نفت از ایران را وارد خاک خود کرد تا علنا تحریم های آمریکا را نادیده بگیرد!

در حالی که گزارش های خبری مربوط به واردات نفت چین از ایران در روزهای اخیر زیاد شده است و بارها (جنگ طلب ها) در کنگره آمریکا پرسش هایی را در این زمینه مطرح کرده اند, تیم دولت ترامپ جزئیات بحث و گفتگوهای خود در این باره را - که به صورت غیر علنی برگزار شده بود - مخفی نگه داشته است. این ماجرا تازه ترین رویداد در مجموعه ای از نزاع ها بین دولت آمریکا و کنگره این کشور درباره سیاست های آمریکا در قبال ایران است که اغلب سیاستی غیرمنسجم به نظر می رسد و بین « تهدید به اقدام نظامی علیه ایران » و « پیشنهاد گفتگو با ایران» در نوسان بوده است.

قانون سال 2012 موسوم به قانون « آزادی و مقابله با اشاعه ایران », کشتیرانی ایران, کشتی سازی و بخش های انرژی این کشور را هدف قرار داد و اعلام کرد کشورها و شرکت هایی که تمایل دارند نفت ایران را وارد کنند یا با این کشور داد و ستد کنند ملزم به کسب معافیت از دولت آمریکا هستند. این قانون(مربوط به سال 2012) یک قانون مجزا است که به جای تحریمِ «واردات نفت از ایران» , «خرید نفت از ایران» را تحریم کرده است.

مقامات می گویند وزارت امور خارجه آمریکا در حال بحث و گفتگو روی تمهیداتی است که به چین اجازه می دهد از ایران نفت وارد کند اما این واردات در قالب تهاتر و سرمایه گذاری شرکت نفت چین در میدان نفتی ایران می باشد.

یک منبع مطلع گفت مقامات دولت آمریکا در مکاتبه ای رسمی بین وزارت خارجه آمریکا و شرکت سینوپک چین , پیشنهاد معافیت در زمینه بازپرداخت (قیمت) نفت را ارائه کردند. این راه حل در خدمت تحقق دو هدف است, اول اینکه به تهران - که به شدت نیازمند نقدینگی است - اجازه می دهد بدهی خود را پرداخت کند و دوم اینکه به چین اجازه می دهد همچنان نفت خام ایران را وارد کند در حالی که به مذاکرات تجاری فشرده با مقامات آمریکایی ادامه می دهد.

بخش زیادی از ادبیات به کار رفته در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده است که آمریکا «خریدهای نفت» از ایران را هدف قرار می دهد تا اینکه «واردات نفت از ایران» را هدف قرار دهد. این تمایز در صورتی اهمیت قانونی پیدا می کند که وزارت خارجه آمریکا تصمیم بگیرد راه چین را (برای خرید نفت از ایران ) باز کند!

برایان هوک روز جمعه به خبرنگاران گفته بود: «هم اکنون هیچ معافیتی در کار نیست. ما هرگونه خرید غیرقانونی نفت خام از ایران را تحریم خواهیم کرد». سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به پولتیکو گفت: «وزارت امور خارجه آمریکا همچنان متعهد به اجرای کامل تحریم های ما علیه خرید نفت خام از ایران است».

این گزارش می افزاید: واردات چین(از ایران) نخستین بار در وب سایت www.TankerTrackers.com گزارش شد. این وب سایت با استفاده از فناوری ماهواره ای مسیر حرکت نفتکش ها را رصد می کند. این گزارش مورد توجه قانونگذاران کنگره آمریکا قرار گرفته بود. سناتور مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا هفته گذشته در پیامی توئیتری نوشته بود: «دولت آمریکا در ماه مه صدور معافیت واردات نفت از ایران را متوقف کرد اما چین به تازگی محموله بزرگ نفتی را از ایران تحویل گرفت. نفتکش سالین(Saline) که قادر به حمل یک میلیون بشکه نفت در روز است در تاریخ 20 ژوئن در بندر جیانژو پهلو گرفت».

وزارت امور خارجه آمریکا از هرگونه اظهار نظر درباره این محموله نفتی خودداری کرد اما اعلام کرد که وزارت خارجه در خصوص کارزار فشار حداکثری به ایران, در تماس همیشگی با پکن قرار دارد. آمریکا در فصل بهار امسال در راستای محروم کردن دولت ایران از ارز, معافیت های قبلی چین در زمینه واردات نفت از ایران را تمدید نکرد.

چین در آن زمان اعتراض کرده بود. این کشور استدلال کرده بود که این اقدام آمریکا باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد. ژنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در 23 آوریل در نشست خبری خود گفته بود تصمیم آمریکا باعث افزایش بی ثباتی در خاورمیانه و بازار بین المللی انرژی خواهد شد, ما مصرانه از آمریکا می خواهیم نگرش مسئولانه در پیش بگیرد و نقش سازنده ایفا کند.

چین حدود 10 میلیون بشکه نفت در روز وارد می کرد که از این میزان 500 هزار بشکه نفت از ایران تامین می شد. این واردات در ماه اوریل درحالی که انتظار تحریم های آمریکا می رفت اندکی افزایش یافته بود اما در ادامه در ماه مه کاهش یافت. کارشناسان می گویند وزارت امور خارجه آمریکا این راه حل را طراحی کرده است چون برای مجازات کردن چین, گزینه های معدودی در اختیار دارد.

«جارت بلانک» که قبلا در سمت هماهنگ کننده وزارت خارجه آمریکا در امور اجرای (تعهدات) هسته ای ایران ایفای نقش کرده بود گفت: «اگر دولت آمریکا تلاش کند برای سرپوش گذاشتن بر عدم تبعیت (چین) داستانی جور کند بسیار مایه تعجب خواهد بود. اگر چین مخالفت صریح خود را با تحریم امریکا نشان دهد آمریکا کاری نمی تواند بکند».

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها