عوامل سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی تجلیل شدند

عوامل سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی تجلیل شدند
پنج‌شنبه 13 تير 1398 - 19:08

با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فراکسیون اقدام پیش دستانه ضد تهدیدات آمریکا، از عوامل سرنگونی و کشف بقایای پهپاد متجاوز آمریکایی به میزبانی نیروی دریایی سپاه در بندرعباس تجلیل شد.

العالم - ایران / سیاسی

در این مراسم هم‌چنین نمایندگان مجلس از دریادلان نیروی دریایی سپاه به‌ویژه یگان‌های شناوری و غواصی که موفق شدند بقایای لاشه پهپاد آمریکایی را جمع آوری و پیوست پرونده تجاوزکاری آمریکا نمایند، تقدیر کردند.

در این مراسم فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: همزمانی تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم جمهوری اسلامی ایران و انهدام آن توسط مدافعان حریم کشور با سالگرد ماجرای هدف قرار گرفته‌شدن هواپیمای مسافربری ایران‌ایر با ۲۹۵ مسافر بی‌گناه توسط ناو آمریکایی، سند محکم دیگری بر جنایتکاری آمریکا در منطقه و در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران بود.

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری افزود: جنایت آمریکا در ۱۲ تیر سال ۱۳۶۷ در حالی رخ داد که هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در مسیر همیشگی پروازی خود به مقصد دبی در پرواز بود.

وی ادامه داد: پهپاد جاسوسی آمریکایی نیز در حالی مورد اصابت قرار گرفت که به حریم جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرد و همه قوانین و اخطارها را با بی‌اعتنایی زیر پاگذاشت و در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی مورد هدف قرار گرفت.

تنگسیری اظهارداشت: دشمن باید بداند که هیچ عمل و اقدام خصمانه و تجاوزکارانه‌ای بی‌پاسخ نخواهد ماند و جنایت‌کاران را به سزای عملشان خواهند رساند.

بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد یکی از دوربرد ترین پهپادهای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا بنام «گلوبال هاوک» بعد ازتعرض به آبهای سرزمینی و مرزهای جمهوری اسلامی ایران در سواحل روستای کوه مبارک بخش مرکزی شهرستان جاسک توسط نیروهای پدافند هوافضا سپاه پاسداران سرنگون شد.

گلوبان هاوک یا ار کیو ۴۰ پهپاد ساخت شرکت نورثروپ گرومن است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان یک هواپیمای شناسایی کار برده می‌شود.

این پهپاد ۲۲۲ میلیون دلاری با مداومت پروازی ۲۸ ساعت سرعتی معادل ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی ۱۴ هزار کیلومتر دارد و می‌تواند در ارتفاع ۱۸ هزار و ۲۲۸ پرواز کند.

این پهباد قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

گلوبال هاوک که دارای سه ارابه فرود جمع شونده و دو چرخ است، در قسمت جلوی بدنه (روی بدنه) دارای یک انتن بزرگ ارتباط ماهواره‌ای است که باعث برامدگی در قسمت جلوی بدنه می‌شود.

این پهپاد قول پیکر دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است و از یک موتور توربوفن بهره می‌برد که بر روی هواپیماهای تجاری‌ای ار جی ۱۴۵ برزیلی نیز نصب شده‌است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها