صلیب سرخ جهانی: وضعیت اردوگاه «الهول» در سوریه فاجعه‌آمیز است

صلیب سرخ جهانی: وضعیت اردوگاه «الهول» در سوریه فاجعه‌آمیز است
جمعه 14 تير 1398 - 14:14

صلیب سرخ جهانی با انتقاد از کشورهای جهان به دلیل عدم پذیرش اتباع خود که به سوریه رفته‌اند، شرایط اردوگاه آوارگان «الهول» در این کشور را تأسف‌بار دانست.

العالم- سوریه

کمیته بین‌الملل صلیب سرخ جهانی بار دیگر در خصوص اوضاع اردوگاه آوارگان «الهول» در شمال شرق سوریه هشدار داد و آن را «فاجعه‌آمیز» خواند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، «فابریسیو کاربونی» مدیر کمیته غرب آسیای این سازمان به خبرنگاران در ژنو گفت: «صدها هزار نفر در آن‌جا در شرایط بازداشت‌گونه و در نبود هیچ‌گونه چارچوب قانونی در یک منطقه بحرانی حضور دارند.»

به گفته وی صدها هزار نفر در ماه‌ها و سال‌های گذشته در معرض اصابت خمپاره و بمب و شیوع گرسنگی و بیماری‌هایی همچون وبا قرار گرفته‌اند.

او با درخواست از کشورهای جهان برای تحویل اتباع خود از این اردوگاه، از دولت‌هایی که میان «قربانیان شرور و بی‌گناه» تمایز قائل می‌شوند به شدت انتقاد کرد و تأکید کرد: «کودکان می‌توانند هیچگاه جزو قربانیان نباشند.»

این مقام سازمان ملل با اعلام اینکه یک سوم ساکنان این اردوگاه کودکان زیر ۱۲ سال هستند، گفت که نمی‌توان کودکان را در منطقه‌ مملوء از خشونت و با آب و هوای به شدت متغیر رها کرد.

در سال‌های اوج فعالیت گروه تروریستی داعش، چند هزار تبعه اروپایی و آمریکایی برای پیوستن به این گروه به سوریه رفتند. حالا با شکست خلافت داعش، این افراد قصد بازگشت به کشورهایشان را دارند، اما کشورهای غربی از پذیرش و محاکمه آن‌ها امتناع کرده و بار نگهداری از این افراد و خانواده‌هایشان را به گردن سوریه انداخته‌اند.

اردیبهشت ماه گذشته یک مسئول کردهای سوریه که خواستار عدم افشای نامش شده بود، به پایگاه خبری «داماس پست» گفت که در این اردوگاه عناصر خارجی داعش از ۵۵ کشور در حضور دارند. او از خودداری این کشورها از تحویل اتباع تروریست خود به شدت انتقاد کرده و آن را خجالت‌آور دانسته بود.

در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار نفر در ادوگاه الهول واقع در استان حسکه سوریه در شرایط بسیار بدی به سر می‌برند. از این تعداد ۳۱ هزار نفر سوری و ۳۱ هزار نفر عراقی هستند. برخی منابع سوری تعداد ساکنان را بیش از این ذکر کرده‌اند.

همچنین ۱۲ هزار نفر از اتباع دیگر کشورها در این اردوگاه حضور دارند. چهار هزار زن و هشت هزار کودکی که خانواده تروریست‌های داعشی محسوب می‌شوند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

دو اردوگاه «الهول» در شمال و اردوگاه «الرکبان» در جنوب سوریه هر دو به نوعی تحت تسلط آمریکا قرار دارند. دولت سوریه و روسیه بارها در خصوص عدم همکاری آمریکا برای خروج ساکنان «الرکبان» انتقاد کرده‌اند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها