شماری از شهروندان کره‌جنوبی تحریم کالاهای ژاپنی را خواستار شدند

شماری از شهروندان کره‌جنوبی تحریم کالاهای ژاپنی را خواستار شدند
جمعه 14 تير 1398 - 17:17

در پی افزایش تنش میان سئول و توکیو، شمار زیادی از شهروندان کره‌جنوبی خواهان تحریم کالاهای ژاپنی در کشورشان شدند.

العالم - آسیا

در پی افزایش تنش میان «توکیو» و «سئول»، پس از آن‌که ژاپن برای تبادلات تجاری با کره‌جنوبی سقف تعیین کرد، شهروندان کره‌ای نیز خواهان تحریم کالاهای ژاپنی شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روز جمعه چیزی حدود ۲۷ هزار شهروند کره‌جنوبی، یک تقاضای آنلاین برای تحریم واردات محصولات ژاپنی و جلوگیری از ورود توریست از این کشور را امضا کردند.

یکی از فعالان گروه «جنبشی برای کره واحد» که این هفته در مقابل یک فروشگاه خودروی ژاپنی به اعتراض پرداخت، گفت: «تحریم کردن، سریع‌ترین راه برای شهروندان جهت نشان دادن خشمشان است».

او گفت: «بسیاری از مردم از رفتار دولت ژاپن خشمگین هستند».

برخی کاربران فضای مجازی نیز با استفاده از مطالبی با محتوای «تحریم ژاپن» لیستی از برندهای ژاپنی مانند «تویوتا» را که باید تحت تحریم قرار بگیرند، منتشر کردند.

«یاسوتوشی نیشیمورا» معاون دبیر کابینه ژاپن گفت:‌ «این مسئله کاملاً از سوی ژاپن غیرقابل قبول است. ما موضع جدی خود را به طرف کره‌جنوبی اعلام کردیم».

ژاپنی‌ها روز دوشنبه اعلام کردند محدودیت‌هایی بر روی صادرات محصولات دارای تکنولوژی پیشرفته مانند چیپ‌های حافظه و تلفن‌های همراه هوشمند تولید کره‌جنوبی اعمال می‌کنند. همان روز دولت کره‌جنوبی، سفیر ژاپن در سئول را احضار کرد.

روز چهارشنبه «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن گفت کره‌جنوبی به عهدی که تحت قوانین بین‌المللی میان دو کشور بسته شده بود پایبند نمانده است.

روز پنج‌شنبه «کیم این چول» سخنگوی دستگاه دیپلماسی کره‌جنوبی در پاسخ به این اظهارات گفت اعمال محدودیت‌‌های صادراتی توکیو علیه سئول نوعی تخاصم اقتصادی غیرمنطقی است که با عقل سلیم در تضاد است.

سال ۱۹۶۵ یک معاهده دو جانبه میان کره‌جنوبی و ژاپن بسته شد شد که مفاد آن درباره استفاده ژاپنی‌ها از اسرای کره‌ای در کارخانه‌ها به‌صورت کار اجباری در خلال جنگ جهانی دوم بود. سال ۲۰۱۵ نیز مواردی از برداری جنسی به این معاهده افزوده شد.

بر همین اساس، ژاپن به منظور عذرخواهی جهت تخاصم‌های انجام شده، مبلغ یک میلیارد ین (9.4 میلیون دلار) پرداخت کرد.

کره‌جنوبی از سال 1910 تا پایان جنگ جهانی دوم جزو مستعمرات ژاپن محسوب می‌شد.

روابط سئول و توکیو از اکتبر ۲۰۱۸ (مهرماه ۱۳۹۷) و زمانی که دادگاه عالی کره جنوبی دو شرکت «نیپل استیل» و «سومیتومو متال» ژاپن را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) حکم داد، دچار تنش شد.

این حکم به دلیل چهار شکایت مطرح شده در دادگاه عالی کره جنوبی علیه این دو شرکت ژاپنی به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ صادر شد.

پیش از این، مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی گفته‌ بودند که این موضوع قبلا در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۵۴.۶ میلیارد دلار کالا از ژاپن وارد کرد و ۳۰.۵ میلیارد دلار کالا نیز به این کشور صادر کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها