فردا پایان مهلت 60 روزه؛ ایران چه گزینه هایی در اختیار دارد؟

شنبه 15 تير 1398 - 19:48

فردا مهلت 60 روزه که ایران به کشورهای اروپایی عضو برجام برای اجرای تعهدات اقتصادی داده تمام خواهد شد، گزارش پیش روی شما جزئیات توافق هسته ای بین ایران و کشورهای اروپایی و گزینه های پیش روی تهران را به نمایش خواهد گذاشت.

العالم - ایران

معاهده برجام بر اساس چهار اصل امضا شده است، اصل اول آب سنگین و اورانیوم غنی شده. بر اساس برجام حجم آب سنگین ذخیره شده ایران نباید از 130 تن و اورانیوم غنی شده از 300 کیلوگرم اورانیوم3/67 درصد بیشتر باشد.

دومین اصل درصد غنی سازی است که در ایران بیشتر از 3/67 نباید باشد.

سومین اصل ماشین غنی سازی یا سانتریفیوژ است. بر اساس برجام به ایران اجازه داده می شود که برای پژوهش و تکمیل روند غنی سازی در صورتی که به حجم ذکر شده در بالا لطمه ای وارد نکند، به مدت ده سال از طریق ماشین های و IR1 –IR4-IR5-IR6-IR8 به تعدادی مشخص غنی سازی را انجام دهد. مثلا به ایران اجازه داده شده که 5060 سانتریفیوژ از نوع IR-1 در نیروگاه نطنز را نصب و استفاده کند.

اصل چهارم رآکتور آب سنگین اراک است. بر اساس برجام ایران قلب رآکتور اراک را که با آب سنگین کار می کند را خارج کرده و داخل آن را با بتن پر کرد. گرچه چند ماه قبل ایران اعلام کرد که تعدادی از لوله های قلب رآکتور را در زمان مذاکرات بدون اطلاع طرف مقابل خریداری کرده است و هر زمان که شرایط اقتضا کند قلب رآکتور اراک را بازسازی خواهد کرد.

ایران تقریبا تمامی تعهدات خود را در زمینه برجام انجام داده است در حالی که طرف های اروپا به خصوص بعد از خروج آمریکا از برجام یک درصد از تعهداتش در زمینه اقتصادی را انجام نداده است. ایران نزدیک به دو ماه قبل اعلام کرده بود تا زمانی که برجام یک طرفه اجرا شود تعهداتش به برجام را کاهش خواهد داد. اولین گام ایران در اصل اول اجرا شد و ایران فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده مازاد خود را متوقف کرد. همچنین به دولت های اروپایی 60 روز مهلت داد تا به تعهدات خود در زمینه فروش نفت و اجرایی شدن تبادلات بانکی گام هایی بردارد و در صورت اجرایی نشدن تعهدات، مرحله دوم بعد از پایان مهلت 60 روزه آغاز خواهد شد.

در 7جولای(فردا) مهلت اروپایی ها تمام خواهد شد و ایران تعهداتش به برجام را قطعا کمتر خواهد کرد و از دو اصل دیگر یعنی درصد اورانیوم و طرح بازسازی نیروگاه آب سنگین اراک که به دلیل برجام از کار افتاده بود عقب نشینی خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها