بیم و امید مردم سودان بعد از توافق گروه های مخالف و نظامیان

شنبه 15 تير 1398 - 21:11

واکنش ها به توافق گروه های مخالف سودانی و شورای نظامی همچنان ادامه دارد. سازمان ملل، اتحادیه های اروپا و آفریقا و اتحادیه عرب از این توافق ابراز خرسندی کردند این درحالی است که واکنش ها در سطح جامعه سودان بین مخالف و موافق این توافق همچنان ادامه دارد و رهبران اعتراضات خیابانی بر تحقق کامل نتایج انقلاب مردم سودان تاکید کردند.

العالم - آفریقا

بالاخره بعد از انتظار فراوان شادی به خیابان های سودان بازگشت. بعد از گذشت دوره تنش میان شورای نظامی و گروههای مخالف سودانی ، مردم این کشور شادی را تجربه کرده و از توافق دو طرف برای پایان دادن به تنش ها و برگزاری انتخابات آزاد استقبال کردند.

در همین راستا آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از این توافق ابراز امیدواری کرد که همه طرف های سودانی در جهت ضمانت اجرای این توافق حداکثر تلاش خود را به کار گیرند. اتحادیه های اروپا و آفریقا هم در بیانیه های جداگانه بر ضرورت ادامه مذاکره بین دو طرف تاکید کردند.

علیرغم اینکه جامعه سودان به این توافق روی خوش نشان داده اما به دلیل اتفاقات اخیرو بی اعتمادی مردم به نظامیان، بیم و امید تا مدتی بر تحولات سودان سایه خواهد افکند. در همین راستا رهبران تظاهرات خیابانی مردم را برای برگزاری تظاهرات در هفته بعد دعوت کرده و اعلام کرده اند که ملت سودان بزرگترین ضمانت برای ناکام گذاشتن سعی و تلاش نظامیان برای ایجاد دیکتاتوری در کشور می باشد.

در سوی دیگر، مخالفان توافق هم به دلیل رهبری شورای حاکمیتی توسط نظامیان به مدت 18 ماه، توافق اخیر را نوعی بی انصافی در حق انقلاب مردم سودان دانستند و ضمانت اجرای آن را ضعیف توصیف کردند.

اما عده ای دیگر معتقدند که این توافق مرحله ای به تلاشی مجدد از طرفین نیاز دارد تا به یک توافق کامل که صحنه سیاسی جدید سودان را ترسیم می کند دست پیدا کنند اما موفقیت این توافق همه در گرو عبور از مرحله انتقالی است که اما و اگر های زیادی را در سر راه خود می بیند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها