پمپئو باید چشم خود را باز کند

پمپئو باید چشم خود را باز کند
دوشنبه 17 تير 1398 - 14:11

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یادداشت توییتری نوشت: در ایران توسعه برنامه هسته ای ایران، انزوای هر چه بیشتر این کشور و تشدید تحریم ها را به دنبال خواهد داشت و کشورها باید محدودیت های پیشین علیه برنامه هسته ای ایران را از سر گرفته و از غنی سازی اورانیوم توسط این کشور جلوگیری کنند.

العالم - ایران / سیاسی

روان شناسان می گویند تعصب یعنی اینکه انسان یک چشم بند جلوی چشمش بگذارد؛ متعصب نمی تواند چیزی ببیند زیرا کور است یا اینکه خود را به کوری زده است. او فقط خود را می بیند و فقط افکار و اندیشه های خود را قبول دارد و تاب تحمل افکار دیگران را ندارد.

این وضعیت روانی، فصل مشترک گروه افراطی و متعصبی است که امروزه زمام امور را در آمریکا به دست گرفته اند؛ کسانی مثل ترامپ و پمپئو و بولتون چهره های شاخص این گروه هستند. آنها واقعیت را نمی پذیرند چون اصلا آن را نمی بینند و لذا واقعیت ها را آنگونه که خود می پسندند بازسازی می کنند. به همین دلیل سیاست هایشان پیوسته دستخوش آشفتگی و خودسری است و معمولا نتایج معکوس به دنبال دارد. جهان در دو سال گذشته که این گروه متعصب، افراطی و نژادپرست به کاخ سفید راه یافته اند، بازتاب های تلخ این سیاست های آشفته را دیده است.

امروز پس از آنکه جهان حق ایران را در دستیابی به برنامه هستهای مسالمت آمیز به رسمیت شناخته است و پس از امضای توافق نامه هسته ای با 6 کشور قدرتمند جهان از جمله آمریکا در سال 2015، و تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در تأیید این توافقنامه، ایران با اتکا به اندیشه و هوش دانشمندان و بازوی فرزندان خود، به این حق رسمی و قانونی دست یافته است و هیچ قدرتی در جهان نمی تواند آن را از ایران بگیرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به طور صریح و علنی اعتراف کرده بود که آرزو دارد که خودش فاتحه برنامه هسته‌ای ایران را بخواند اما او به خوبی می دانست که ایرانی ها نبض علم و فناوری را در دست دارند و لذا نمی توان آنها را از این دانش محروم کرد.

امروز مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ و رفیق فابریک بولتون به اقدامات قانونی و منطقی و گام به گام ایران واکنش نشان می دهد؛ آنهم پس از آنکه آمریکا از توافق هسته ای خارج شده و اروپا هم از تعهدات خود که در این توافقنامه بر تصریح شده است، شانه خالی می کند.

در چنین شرایطی واکنش پمپئو به اقدامات قانونی ایران، بیش از هر چیز بیانگر همان تعصب کورکورانه وی علیه ایران است و این تعصب به قدری کورکورانه است که اجازه نمی دهد حتی واضح ترین و بدیهی ترین مسائل را ببیند و می گوید که باید مانع غنی سازی اورانیوم توسط ایران شد.

نکته جالب توجه این است که آمریکا که با نادیده گرفتن تمام اعتراضها و درخواست کشورهای دیگر و محافل بین المللی، از برجام خارج شد امروز خواستار تشکیل جلسه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برای بررسی اقدام ایران به "نقض" برخی مفاد توافق هسته ای شده است.

گروه افراطی حاکم بر کاخ سفید از این هم فراتر رفته و پمپئو خواستار جلوگیری از غنی سازی اورانیوم توسط ایران به خاطر همان به اصطلاح خودش، "نقض" برخی بندهای برجام شده است و این در حالی است که آمریکا ظرف دو سال گذشته هیچ اتهامی نمانده است که به این توافق وارد نکرده باشد.

آمریکا با اینکه قدرت برتر نظامی، اقتصادی و سیاسی جهان به شمار می آید اما امروز به دلیل سیاست های خودسرانه و حساب نشده ترامپ و اطرافیانش به خصوص درباره توافق هسته ای حتی از سوی اروپایی ها و متحدان نزدیکش منزوی شده است. همه جهانیان و همه محافل بین المللی به خصوص آژانس بین المللی انرژی هستهای می دانند که ایران به طور کامل به توافق هسته ای پایبند بوده است آنهم در شرایطی که سایر طرفها به تعهدات خود عمل نکردهاند. لذا اکنون بر اساس همان بندهای توافق هستهای حق دارد که سطح تعهدات خود را به تدریج پایین بیاورد و به دیگر طرفها فرصت بدهد با پایبندی به این توافقنامه و پذیرش تعهدات خود در قبال ایران، حضور و نقش فعال تری در حفظ برجام داشته باشند.

نکته آخر این که پمپئو باید چشم خود را باز کند و حقایق را آنگونه که هست ببیند. ایران هر دو ماه یک بار به تدریج اقدامات خود را پیش می برد و هیچ اهمیتی به یادداشتها و نظرهای او نمی دهد.

اقدامات ایران با افزایش میزان اورانیوم غنی شده و افزایش درصد غنی سازی شروع شده است و در نهایت - اگر دیگر طرف ها به تعهدات خود پایبند نمانند - به خروج کامل از برجام منتهی خواهد شد.

* ماجد حاتمی - العالم

پربیننده ترین خبرها