اکونومیست: نتایج فروپاشی دولت مصر چیست؟

اکونومیست: نتایج فروپاشی دولت مصر چیست؟
سه شنبه 18 تير 1398 - 11:36

مجله بریتانیایی اکونومیست در آخرین شماره خود این سئوال را مطرح کرد که در صورت فروپاشی دولت مصر،چه اتفاقاتی می افتد؟  در پاسخ به این سئوال نیز، سناریوی مبهمی  ارائه داد که شاید آینده  پرجمعیت ترین کشورعربی بدانجا ختم شود.

العالم - مصر

این مجله اعلام کرد، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، سال 2015 هنگام پیش بینی آینده کشورش، بسیار بدبین بود و هشدار داده بود که در صورت فروپاشی دولت مصر، میلیون ها نفر از هواداران دولت اسلامی، مرزهای دنیا را درخواهند نوردید.

این مجله افزود: السیسی با این معادله می خواست تا ضرورت ماندن در قدرت و اقدامات سرکوبگرانه خود را توجیه کند و بارها نیز به سران دیگر کشورهااعلام کرده بود در صورت حمایت نکردن از وی ، مصر دچار آشوب خواهد شد.

این هشدارها تاثیر شگفت انگیزی داشت، زیرا کشورهای خلیج فارس از بیم روی کار آمدن یک نظام جایگزین به رهبری اخوان المسلمین، برای وی هزینه می کردند.

به گفته این مجله، امریکا نیز از کشورهایی بود که به همان دلیل از السیسی حمایت می کرد و اروپا نیز از بیم فروپاشی دولت مصر و سرازیر شدن میلیون ها مهاجر از دریای مدیترانه به این قاره ، از وضعیت وحشتناک زندان های مصر چشم پوشی می کند.

فروپاشی مصر بعید نیست

به گفته اکونومیست فروپاشی مصر اصلا بعید نیست، هرچند که مصر مانند لبنان یا عراق نیست که به دلیل گرایش های طائفی تکه تکه شده اند و به لیبی یا یمن که دچار جنگهای داخلی و اختلافات قبیله ای هستند هم هیچ شباهتی ندارد.

با وجودی که مصری ها شدیدا به وابستگی های ملی علاقه دارند اما تحت فشارهای شدید سیستم نظامی هستند که در آن واحد خشن و شکننده است.

به گفته اکونومیست ناخرسندی در سراسر کشور به چشم می خورد واسلام گرایان بسیار خشمگین هستند زیرا با تهدید سلاح از قدرت برکنار شدند علیرغم اینکه پس از اولین انتخابات روی کار آمده بودند .

علیرغم افزایش رشد اقتصادی، آمار بیکاری در میان جوانان مصری بسیار بالا و نگران کننده است.

اکونومیست معتقد است بزرگترین دلیل در هر تحلیل اجتماعی درمساله آب یا کاهش آن است زیرا مصر بیشتر بیابانی است و مردم بیشتر در ساحل نیل متمرکز شده اند و دولتها به خاطر استفاده از آب نیز مالیات هایی را تحمیل می کنند.

بدتر از همه کشورهای حوزه منبع نیل در صدد کشیدن آب ییشتر از رود هستند مثلا اتیوپی در حال احداث سد بزرگی برای تولید برق و از بین بردن فقردر کشور خود است و سودان نیز با طرح های آبیاری در صدد انتقال آب نیل است و تبدیل به سبد غذای منطقه است .

این مجله بریتانیایی در گزارش خود به درگیری احتمالی در منطقه ناشی از افزایش موج خشکی به دلیل ایجاد تغییرات آب وهوایی اشاره کرد که برخی از افسران مصری در اظهارات خود به وقوع جنگ احتمالی قاهره برای حفاظت ازحقوق خود در آب نیل اشاره کردند.

مصر اما با تهدید شدید جهادگران شبه جزیره سینا نیز روبروست و همسایگانش نیز از بی ثباتی رنج می برند مثلا همسایه غربی اش یعنی لیبی به دلیل جنگ در حال فروپاشی و سودان همسایه جنوبی نیز در معرض انقلاب مردمی است .

از برآوردهای احتمالی فروپاشی دولت مصر، تجمع قایق های پناهندگان مصری برای عبور از دریای مدیترانه است و شاید کشتی های ایتالیا و یونان در صدد بازگردان آنان به مبدا باشند .

اگر دولت مصرقدرت خود را از دست بدهد، کشورهای دیگر برای باز نگاه داشتن کانال سوئز برای کشتیرانی بین المللی مداخله خواهند کرد و مساحت زیادی از خاک مصر پناهگاه امنی برا قاتلان خواهد شد و شورشیان لیبی نیزاز مناطق مرزی به عنوان پشت جبهه استفاده خواهند کرد .

این مجله افزود: جهادگران ازاین فرصت برای ایجاد دولت جدیدی درمصر استفاده خواهند کرد سپس اسرائیل نیز اهداف آنان درمصر را هدف قرار خواهد داد .

این روزنامه گزارش بدبینانه خود را اینگونه پایان داد که برقراری دوباره ثبات و اتحاد پیشین دشوار خواهد بود و شاید چندین دهه زمان ببرد و پیشنهاد داد بهتر است در درجه اول از فروپاشی مصر جلوگیری کرد و السیسی شخصیت مناسبی برای این ماموریت نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها