یک خبر چند خط تحلیل؛

حضور جدی مصر در تنش ایران و آمریکا با توقیف کشتی ایرانی

حضور جدی مصر در تنش ایران و آمریکا با توقیف کشتی ایرانی
سه شنبه 18 تير 1398 - 22:21

العالم _ مصر

خبر:

  • در حالی که دو روز پیش وزیر نفت ایران از توقیف یک کشتی نفت کش ایرانی در مصر خبر داد برخی منابع خارجی این اقدام را مربوط به 10 روز پیش معرفی کردند.


تحلیل:

  • توقیف کشتی نفتکش ایرانی در جبل الطارق در کنار طولانی شدن توقف کشتی ایرانی در عربستان و بلاخره توقیف کشتی سوم در مصر در اولین نگاه حکایت از گونه ای هماهنگی اعلام نشده میان امریکا و این کشورها دارد واقعیت آن است که چنین رویدادهایی ملموس ترین واکنش به شکست سیاست امریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران محسوب می شود و بر همین اساس می توان انتظار داشت در همین سطح متوقف نماند.

  • اگرچه در کلام وزیر نفت ایران موضوع کشتی ایرانی در عربستان اساسا مربوط به اختلاف نظر دو کشور در خصوص قیمت تعمیر این کشتی است و با مساله توقیف دو کشتی دیگر در جبل الطارق و مصر ارتباطی ندارد اما به نظر می رسد ثمره این اقدام سعودی دقیقا هم جهت با اقدام بریتانیا و مصر است به ویژه آنکه هرسه اقدام متعاقب تصمیم امریکا به تشدید تحریم ها در مساله نفت ایران و جلوگیری از صادرات آن صورت پذیرفته و در ظرف زمانی پایان ضرب الجل 60 روزه ایران به طرف های اروپایی و آغاز 60 روزه دوم عملیاتی شده است.

  • ایران بارها اعلام کرده است که هیچ قدرتی نمی تواند در مقابل صادرات نفت ایران سنگ اندازی کند معنای این سیاست آن است که اقداماتی از این دست نه تنها نخواهد توانست مانع از فعالیت های نفتی ایران شود بلکه به شناسایی هرچه بیشتر تهدیدات احتمالی فراروی ملت ایران و رفع آنها منجر خواهد شد.

  • اگرچه مساله انتخابات پیش رو در انگلیس برخی مقام های این کشور را بر آن داشته است تا در نزدیکی به ترامپ گوی سبقت از یکدیگر بربایند اما در خصوص عربستان حتی اگر مساله کشتی ایرانی با بهانه اختلاف بر سر قیمت تعمیرات صورت گرفته باشد اما دشمنی بن سلمان با ایران را نمی توان در طولانی شدن این ماجرا نادیده گرفت.

  • مصر نیز درحالی که هنوز از پرونده مفتوح فوت مرسی و شک و تردیدهایی که درخصوص طبیعی یا عمدی بودن آن وجود دارد خلاصی نیافته است و در شرایطی که بحران اقتصادی تقریبا دولت سیسی را زمین گیر کرده است، از سویی با چنین اقدامی مرتب ارادت خود به آمریکا و بن سلمان را نشان داده بلکه به مدد ایشان دولت مادام العمر خود را از آسیب مصون دارد و از دیگر سو با فرار به جلو مساله مرسی را در سایه این به اصطلاح قدرتنمایی به محاق فراموشی بسپارد. در چنین شرایطی بی جهت نیست که در روز دوشنبه دادگاهی در مصر چند نفر را به اتهام موهوم جاسوسی برای ایران متهم به حبس های طولانی مدت و ابد کرد. تقارن برگزاری این دادگاه و توقیف کشتی ایرانی هیچ تفسیری جز خالی بودن دستان مصر از هرگونه استدلالی برای توقیف کشتی ایرانی ندارد.

  • تجربه بیش از 40 ساله ایرانیان نشان داده است که در جنگ ها اعم از سخت و نرم نه تنها آب دیده می شوند بلکه جز بر اراده دفاع آن ها افزوده نمی شود. به نظر می رسد ماجرای کشتی ها تنها و تنها بخش کوچک و البته حساب شده از جنگ نرم آمریکا علیه ایران باشد که پس از ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران تشدید شده و البته این بار در زمین بریتانیا، سعودی و مصر اجرایی می شود.

پربیننده ترین خبرها