پشت پرده عقب نشینی امارات در یمن/ چرا ابوظبی ریاض را در یمن تنها می گذارد؟

پشت پرده عقب نشینی امارات در یمن/ چرا ابوظبی ریاض را در یمن تنها می گذارد؟
جمعه 21 تير 1398 - 12:15

تحلیلگران معتقدند تمایل امارات به خروج از ائتلاف ضد یمن که عربستان سرکردگی آن را عهده دار است، دلیل اصلی عقب نشینی امارات از برخی مناطق در یمن است.

العالم - یمن

به گزارش العالم؛ در یادداشتی که مرکز مطالعات خاور دور در واشنگتن منتشر کرده ، آمده است: خروج نظامیان اماراتی در یمن، به شکست عربستان و فروپاشی عربستان در جنگ یمن خواهد انجامید، شکستی که نگرانی همپیمانان بین المللی اش را به دنبال دارد

بر این اساس، حدود دوسال از امضای توافقنامه همکاری استراتژیک میان ابوظبی و ریاض می گذرد که برخی آن را تلاشی برای ایجاد یک نهاد جایگزین شورای همکاری خلیج فارس تلقی کردند و همین امر موجب آن شده است که خروج امارات از یمن بسیاری را متعجب کند.

یک منبع مطلع خروج امارات از برخی مناطق در یمن را ناشی از دو علت می داند، اولی توصیه های بریتانیا وآمریکا به امارات که پای خود را به کلی از جنگ یمن بیرون کشد و در این جنگی که از یک سو به یک جنگ فرسایشی و بدون امید پیروزی برای امارات تبدیل شده و از سوی دیگر به یک پرونده حقوق بشری و بین المللی تبدیل شده است، راه خود را از عربستان جدا کند.

این منبع تاکید دارد که دلیل دوم خروج امارات از یمن، تهدیدات مستقیم و غیر مستقیمی است که این کشور با آن مواجه است، چنانکه انفجارهای اخیر نفتکش ها و مورد هدف قرار گرفتن فرودگاه ها و انتشار تصاویر آنها در رسانه های جهانی موجب تشدید هراس امارات از افزایش این تهدیدات و حملات شده است و لذا همین هراس به انگیزه ای برای خروج امارات از یمن تبدیل شده است.

بر این اساس، خروج امارات از مناطق شمالی یمن، در سایه تلاش های این کشور برای جلوگیری از هرگونه خیزش مردمی در کشورهای عربی سوالاتی را ایجاد کرده است، تلاشی که تنها به یمن محدود نمی شود و در دیگرکشورهای همچون مصر، سودان، تونس، الجزایر نیز جریان دارد.

از سوی دیگر ، یاسین التمیمی، نویسنده یمنی در گفتگو با عربی 21 اعلام کرد که خروج امارات از مناطق شمالی یمن که ناظر درگیری نظامیان اماراتی با ارتش و نیروهای مردمی بوده است و عقب نشینی به سمت مناطق جنوبی یمن به شکل واضح و آشکاری گویای اولویت بندی در اهداف امارات بوده است، امارات ازهمان ابتدا در تلاش برای ترغیب مردم جنوب یمن برای جدایی این منطقه بوده است اما این ایده با عدم پذیرش ساکنان جنوب یمن مواجه شد و امارات نیز تمام تلاش خود را برای به آشوب کشیدن جنوب یمن به کار بست.

التمیمی همچنین تاکید کرد امارات درست وقتی از برخی مناطق در جنوب یمن خارج شد که حملات علیه عربستان از سوی یمن تشدید پرداه کرده است.

پربیننده ترین خبرها