یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا ترامپ نگران عبور و مرور کشتی ها از تنگه هرمز است؟

آیا ترامپ نگران عبور و مرور کشتی ها از تنگه هرمز است؟
شنبه 22 تير 1398 - 21:00

العالم _ آمریکا

خبر:

  • پامپئو می گوید آمریکا درصدد ایجاد ائتلافی جهانی برای تضمین عبور و مرور کشتی ها در تنگه هرمز است.


تحلیل:

  • در حالی که ترامپ با خروج از برجام بر این باور بود که ایران را به تسلیم وا خواهد داشت و وادار به مذاکره ای جدید خواهد کرد اما اینک تحلیلگران بر این باورند که رییس جمهور امریکا نه تنها در رسیدن به این هدف ناکام مانده است بلکه امنیت عبور و مرور کشتی ها از تنگه هرمز را هم به خطر انداخته است. امری که در صورت تشدید اوضاع، صادرات نفت از این آبراهه بین المللی را با چالش هایی جدی مواجه می کند و در نتیجه با اثر گذاری مستقیم برقیمت بنزین در آمریکا تکیه زدن ترامپ به کرسی ریاست جمهوری در دوره دوم را شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • مروری بر حوادث توقیف کشتی های ایرانی در کنار قصه ساختگی نفتکش انگلیسی در خلیج فارس تنها بخشی از سناریوی جدید امریکا برای مبادرت به اقدامی است که اینک پامپئو از آن پرده برداشته و به صراحت اعلام می دارد درصدد راه اندازی ائتلافی جهانی برای تضمین عبور و مرور کشتی ها در تنگه هرمز است.
  • در شرایط کنونی و پس از اتفاقات اخیر در الفجیره و بعد از آن ماجرای توقیف نفتکش های ایرانی، نرخ بیمه نفتکش ها در خلیج فارس حداقل 10 درصد افزایش یافته است بدیهی است که دولت ترامپ درچنین شرایطی مجبور است با "فرار به جلو" و با طرح تلاش برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه ایران از سویی ایران را مقصر ماجرا نشان دهد و از دیگر سو پروژه ناکام تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را به زعم خود به سامان برساند.
  • مبتنی براخبار، با تهدید ترامپ به وضع تعرقه های جدید بر واردات از مکزیک اوضاع بنزین در آمریکا مناسب گزارش نمی شود. پیش از این آمریکا با واردکردن نفت سنگین از مکزیک و تلفیق ان با نفت سبک آمریکایی می توانست در کنترل قیمت بنزین تاحدی موفق عمل کند اما در شرایط جدید و در سایه اوضاعی که تصور شود امکان استفاده از نفت خلیج فارس برای امریکا خالی از دغدغه نباشد می توان دلیل توسل ترامپ به معرفی مقصر در ماجرای صادرات نفت از تنگه هرمز را بیش از پیش درک کرد.
  • اینکه چقدر ترامپ در تحقق ایده اجماع سازی جهانی علیه ایران موفق شود را باید به گذرزمان سپرد اما مساله اساسی این است که درشرایط پیش از انتخابات امریکا، بیش از دموکرات ها این بنزین است که رقیب جدی ترامپ محسوب می شود.

پربیننده ترین خبرها