لجبازی ترامپ و خروج احمقانه از برجام؛ عامل تنش در جهان

لجبازی ترامپ و خروج احمقانه از برجام؛ عامل تنش در جهان
دوشنبه 24 تير 1398 - 16:45

تلگراف لو رفته "کیم داروچ"، سفیر انگلیس در واشنگتن با این مضمون که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از لج باراک اوباما از برجام خارج شد، چیز تازه ای برای کسانی که در جریان همه امور هستند، به حساب نمی آید؛ زیرا مجموعه تحولاتی که پس از خروج ترامپ از برجام، در سطح منطقه و بین الملل رخ داد گواه روشنی بر این حقیقت است.  

العالم - ایران

آمریکا به رغم همه نفوذی که در جهان دارد نتوانست جز رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات و بحرین – که اساسا کاری جز تأیید آمریکا ندارند - تأیید کشور دیگری را علیه توافق هسته ای ایران به دست آورد. چنین انزوایی گواه روشنی است بر خودسرانه و حساب نشده بودن این تصمیم. و این خودسری تحت تأثیر رویکردها و احساساتی چون کینه ورزی، تنفر، حسادت و حتی نژادپرستی، تشدید شده است.

چنین شکاف گسترده ای بین اعضای ناتو در دو سو، از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه است؛ در یک سو آمریکا از برجام خارج شد و در طرف مقابل اروپا سعی می کند مکانیسمی برای کاهش خسارت های ناشی از نقض برجام که به ایران وارد می شود، ایجاد کند و این تلاش ها گویای آن است که متحد دیرین و قدیمی آمریکا یعنی اروپا بهانه های غیر منطقی ترامپ برای خروج احمقانه اش از برجام را نپذیرفته است.

لجاجت و ستیزه جویی ترامپ در برخورد با کل جهان از طریق تهدید کشورهای دیگر به تحمل عواقب معامله تجاری با ایران، تحمیل جنگ اقتصادی بر ایران به منظور صفر کردن صادرات نفتی این کشور، اعزام ناو هواپیمابر و کشتی و استقرار سکوهای موشک پاتریوت و اعزام بمب افکن های ب 52 و هزاران تفنگدار به خاورمیانه و ایجاد بحران های امنیتی در خلیج فارس و تجاوز پهپادهای این کشور به حریم هوایی ایران و تهدیدهای پوچ به حذف ایران از روی زمین همه و همه فقط انزوای هر چه بیشتر وی را به دنبال داشته است. حتی رژیم ها و کشورهایی که از خروج وی از برجام استقبال کرده بودند هم کاهش یافته است.

تنها کاری که ترامپ توانست پس از خروج از برجام انجام دهد بهره برداری از وضعیت سیاسی کنونی انگلیس است که می کوشد از اتحادیه اروپا خارج شود.

وی سعی کرد با استفاده از این وضعیت، احزاب انگلیس را که بر سر تصاحب جانشینی ترزا می سرگرم رقابت هستند تحت فشار قرار داده و آنها را مجبور کند با سیاست های خودسرانه و حساب نشده خود علیه ایران همراه شوند. اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق به بهانه نقض تحریم سوریه، در واقع حاصل همین فشار بود.

اما پیامدها و تبعات این اقدام، خلاف آن چیزی بود که ترامپ انتظار داشت؛ چرا انگلیس به سرعت متوجه شد که در تله ترامپ افتاده است و باید هر چه سریعتر خود را از این وضعیت خلاص کند. لذا شروع به فاصله گرفتن از مواضع لجوجانه ترامپ کرد و در همین راستا در گام نخست اعلام کرد که هدف توقیف نفتکش یادشده، ایران نیست بلکه سوریه است. در گام بعدی خدمه نفتکش را آزاد کرد و در نهایت جرمی هانت وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران متعهد شد که این نفتکش آزاد خواهد شد و به این ترتیب تمام تلاش های ترامپ برای ماهی گیری از آب گل آلود انگلیس ناکام ماند.

از سوی دیگر کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه بر ضرورت حفظ توافق هسته ای تأکید کرده اند؛ خبرهایی نیز منتشر شده است دال بر اینکه ماکرون، رئیس جمهور فرانسه قصد دارد به منظور نجات برجام به ایران سفر کند. جهان نیز سیاست های ترامپ در قبال ایران به خصوص توافق هسته ای را به کلی رد کرده است و مهمتر از همه اینها سیاست های حکیمانه و عاقلانه ایران در مقابل هوچی گری های ترامپ در بیش از یک سال گذشته، باعث تقویت هر چه بیشتر اعتبار ایران در سطح بین الملل شده است و انزوای هر چه بیشتر آمریکا را به دنبال داشته است؛ آمریکایی که زمام امور خود را به دست مردی "احمق، دیوانه و نامتعادل" سپرده است تا با تصمیم های حساب نشده و خطرناک خود، عقده های روانی خود را حل کند و چه عقده ای خطرناک تر از نژادپرستی.

ماجد حاتمی - العالم

پربیننده ترین خبرها